dakrenovatie : bestaande (rotswol) isolatie verwijderen of net niet ?

4

dakrenovatie : bestaande (rotswol) isolatie verwijderen of net niet ?

PBob
PBob
#Isolatie · 3 jaren geleden

Ik wil graag mijn dakbedekking vervangen . Originele pannen (Bj1955) zijn versleten. Uiteraard wil ik graag goede/conforme isolatie.

De bestaande structuure (gording/keper/panlat/pan) is in de jaren '90 langs de binnenzijde geisoleerd (18cm tussen de gordingen) en een bijkomende kader van kepers aan de binnenzijde met rotswol + flensdeken afgewerkt met houtschrootjes.

Pannen en panlatten moeten verwijderd  ...

Moeten/mogen de kepers ook weg ten behoeve van bvb. een sarking dak ?

Moet de oude isolatie tussen gordingen etc. ook verwijderd worden ?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Waarom wil je eventueel een sarkingdak?

En hoe wordt de zolder nu en in de toekomst gebruikt?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Klopt het dat de opbouw van buiten naar binnen nu als volgt is ?

- pannen

- panlatten van ongeveer 2,5 cm dikte

- kepers van ongeveer 7 cm dikte, geen isolatie tussen de kepers

- gordingen van ongeveer 18 cm dikte met hiertussen isolatie van 18 cm

- onder de gordingen nog eens kepers met daartussen isolatie ( hoe dik ?)

- afwerking met schrootjes. Hopelijk is hier eerst nog een dampscherm voorzien.

In dat geval zie ik niet in waarom je een sarkingdak zou willen voorzien, wat versta je trouwens onder een sarkingdak ?

Ik zou in uw geval en in het geval de kepers in goede staat zijn hiertussen langs boven nog 7 cm minerale wol voorzien, dan een onderdak plaatsen met daarop tengellatten, panlatten, nieuwe dakpannen.

0
PBob
PBob
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

alvast dank voor de reakties 

het gaat om een vrij complex / hoog dak (wel goed bereikbaar rondom)

de rotswol is 20j geleden geplaatst en ik weet niet of ik die nog mag meetellen als isolatie met het oog om de norm te halen > vandaar de idee om pannen en pannenlatten (evt kepers) te verwijderen en te vervangen met een sarking (zelfdragend isolatiepaneel) om zo kort mogelijk bij de gordingen en bestaande isolatie aan te sluiten .

Onderaan de gordingen zitten idd kepers met isolatie (rotswol met flensdeken/dampscherm) en houten planchetjes.

Zolder-ruimte / onder het dak / is een grote ruimte die gebruikt word als muziek-kamer (slagwerk-instrumenten)

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

In dat geval in indien die isolatie tussen de gordingen nog oké is (waarom zou die niet meer goed zijn?) en ook de kepers nog goed dan zou ik het doen zoals hierboven beschreven.

Als onderdak kan je ook ipv een onderdakfolie isolerende houtvezelplaten nemen om op die manier nog wat extra isolatie te hebben.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag