Ik probeer nog wat mee te denken:
Je zegt dat het tot nu toe "bijna" altijd is bij gebruik van de vaatwasser. Bedoel je dan dat het zich ook wel eens voordoet zonder dat de vaatwasser heeft gewerkt ?
=> Dat weet ik dus niet honderd procent zeker. Ik merk dat het tot hiertoe, sinds ik er eergisteren ben op beginnen letten, zich voordeed telkens wanneer de afwasmachine gedraaid had, maar misschien doet de geur zich ook op andere momenten voor, dat zou ik eens moeten in het oog houden. En ik heb daarstraks het bekertje van de sifon een kwartslag gedraaid en dan terug goed vastgezet, en het lijkt me dat deze nu nog mooier aansluit. Op de foto in mijn vorige post kan je zien dat boven het ijzeren handvatje de spleet tussen bekertje en rand iets meer "open" is, al is dat miniem, misschien kwam daar de geur van. Dan heb ik nogmaals een vaatwas gedraaid (dat doe ik toch sowieso dagelijks) en toen ik daarna de douchekraan opendraaide, rook ik voor de eerste keer helemaal niets. Ik ga het nu elke dag in het ook blijven houden, en als het zich na een week of langer niet meer voordoet, denk ik dat ik vrij zeker mag zijn dat ik het gevonden heb. Ik merk ook dat wanneer ik de beker van de sifon eruit haal voordat ik de vaatwas opzet, ik totaal geen rioolgeur ruik, ook al is er dan geen waterslot, en nadat ik de vaatwas heb gedraaid, ruik ik wel rioollucht wanneer ik de sifonbeker verwijder. Maar deze keer stelde ik bij het terugplaatsen van de sifon en het openene van de kraan dus voor het eerst geen rioollucht vast. Toeval of niet, dat zal ik moeten afwachten.
Over welk niveauverschil gaat het bij het water in de sifon ? Meestal kan dat water zonder probleem tot een paar cm zakken. Men houdt immers rekening met het feit dat bij weinig gebruikte toestellen het water in de sifon vanzelf wat kan verdampen.
=> De douche wordt bijna dagelijks gebruikt, maar het niveau daalt nooit zo hard dat er geen waterslot meer is. Ongeveer een 1,5 cm max daling schat ik.
Moest het leegzuigen de oorzaak zijn dan zou je de geur onmiddelijk daarna hebben en zou die volop blijven tot de eerste douchebeurt waarbij het water in de sifon weer zou zijn bijgevuld.
=> Dat denk ik inderdaad ook, en dat komt dus tot hiertoe nooit voor, misschien ook wel omdat we dagelijks douchen en er dus altijd wel voldoende water blijft staan.
Moest het een probleem zijn door gebrek aan een beluchtings- of verluchtingsleiding, wat niet te verwachten is bij een gelijkvloerse installatie, dan zou je het ook merken op het moment dat dit zich voordoet.
Bij onderdruk in de leiding zou je dan bij het afpompen van de vaatwasser duidelijk een slurpend geluid moeten horen aan de douchesifon. Bij overdruk in de leiding zou je dan een pruttelend geluid moeten horen en zou je ook het water in de sifon moeten zien sputteren. Zeg nooit nooit, maar ik acht beide scenarios weinig waarschijnlijk.
=> Dit stel ik inderdaad niet vast.
Een lek in de afvoerleidingen of in de aansluiting ervan op de douchesifon kan zeker ook geuroverlast geven maar dat zou dan constant moeten zijn en niet afhankelijk van het gebruik van de douche.
Tot nu toe blijf ik denken aan een fout in het doucheputje of bij de dichtingen ervan. Vaak voorkomend is het ontbreken of niet goed afdichten van de grote O-ring bovenaan het buisje dat in het "emmertje" zit. Het is dat buisje dat je regelmatig moet verwijderen om de sifon (het emmertje) te reinigen. Die ring moet bij het terugplaatsen van het buisje, goed ingedrukt (ingeklemd) zitten zonder vervorming en zonder dat er nog vuil (haren) ergens tussen blijven zitten.
=> Ik vermoed dus, dat dit laatste het zal zijn, maar de tijd zal het uitwijzen. Heel erg bedankt voor de nuttige tips!!
Het vreemde maar ook het moeilijke aan het probleem dat je beschrijft is dat je de geur enkel kortstondig waarneemt bij het begin van het douchen.
Het probleem is dus gelukkig niet erg hinderlijk maar wel intrigerend.