4

Hydrofuge efficiënt?

Dorkrod
Dorkrod
#Muren · 3 jaren geleden

Hallo,

Bij een verbouwing heb ik de volgende situatie; een volle muur van 20cm zonder waterkering. Aan de buitenkant is onderaan en cementering met verlaag die hier en daar blazen vertoond. Aan de binnenkant was het een mengeling van leembezetting met daarover renovatiepleister, dikke lagen gipspleister, voorzetgyproc met dotten gips,... Voor de leem en gipspleister stond er dan nog eens een sierschouw vol in de celentmortel tegen de leem en gips. Ik heb de sierschouw afgebroken en de leem en gips kwamen heel eenvoudig los.

Er is wat opstijgend vocht zichtbaar dus hiervoor voorzie ik een onderkapping van de volle muren. Het rare is dat achter de volledige sierschouw de leem en gips heel eenvoudig los kwam (tot de plafondhoogte). Wellicht is dit door de cementmortellaag die vol tegen de leem stond gemetst waardoor alles was afgesloten in combinatie met slechte verluchting?

Waar een bestaande schouw stond was op het roet een gewapende plastie in gepleisterd met gips. Achter deze plastiek stond het nat.

De muren zijn volledig ontdaan van pleister en leem.

De vraag is nu of er doorslaand vocht aanwezig is of zou dit puur van een slechte binnenafwerking zijn? En als ik een degelijke hydrofuge plaats, werkt dit dan echt zo goed? Of is een laag echt kalei nog beter?

Ik hoor het graag,

Mvg

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste,

Je hebt hier een combinatie van factoren die problemen in de hand werken.

- een volle niet al te dikke bakstenen muur waardoor het steeds één grote koudebrug is die condensatie kan aantrekken.

- ontbreken van een waterkering waardoor de muren onderaan vochtig kunnen worden en blijven door het opstijgend grondvocht

- een voorzetwand met Gyprocplaten waardoor onvermijdelijke condensatie tussen muur en gyprocplaat ook niet meer terug kan opdrogen.

- een gecementeerde buitenplint waardoor opstijgend grondvocht enkel maar aan de binnenkant zou kunnen opdrogen indien die binnenkant open en bloot had geweest.

Dat zijn al vier factoren die zo goed als zeker een nadelige combinatie vormen.

Een vierde factor zou ook nog kunnen zijn dat de muur regenwater doorlaat maar dat is niet zeker, dat hangt af van de kwaliteit van de bakstenen en vooral van het voegwerk.

Die kwaliteit speelt ook een rol in de wijze van behandeling: met een hydrofuge of met een kaleimortel of niets.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hallo,

Bij een verbouwing heb ik de volgende situatie; een volle muur van 20cm zonder waterkering. Aan de buitenkant is onderaan en cementering met verlaag die hier en daar blazen vertoond. Aan de binnenkant was het een mengeling van leembezetting met daarover renovatiepleister, dikke lagen gipspleister, voorzetgyproc met dotten gips,... Voor de leem en gipspleister stond er dan nog eens een sierschouw vol in de celentmortel tegen de leem en gips. Ik heb de sierschouw afgebroken en de leem en gips kwamen heel eenvoudig los.

Er is wat opstijgend vocht zichtbaar dus hiervoor voorzie ik een onderkapping van de volle muren. Het rare is dat achter de volledige sierschouw de leem en gips heel eenvoudig los kwam (tot de plafondhoogte). Wellicht is dit door de cementmortellaag die vol tegen de leem stond gemetst waardoor alles was afgesloten in combinatie met slechte verluchting?

Waar een bestaande schouw stond was op het roet een gewapende plastie in gepleisterd met gips. Achter deze plastiek stond het nat.

De muren zijn volledig ontdaan van pleister en leem.

De vraag is nu of er doorslaand vocht aanwezig is of zou dit puur van een slechte binnenafwerking zijn? En als ik een degelijke hydrofuge plaats, werkt dit dan echt zo goed? Of is een laag echt kalei nog beter?

Ik hoor het graag,

Mvg

Ik lees alleen maar foute assumpties.

hoe kan je nu iets oplossen wanneer je de oorzaak niet eens kent?

een volle muur onderkappen??

opstijgend vocht?

wie zegt dat? Kan ook slechte waterdichting maaiveld zijn. 
pleister lost thv schouw? Dat is een open deur intrappen. 

kortom: laat een gedegen analyse maken van het probleem waardoor de oorzaak zal gekend zijn. 
enkel dan zal je een oplossing krijgen die ook functioneel is en in totaliteit stukken goedkoper dan wat je nu allemaal (zinloos) gaat doen. 

0
Dorkrod
Dorkrod
1 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Maar losstaand van de bestaande probleemfactoren en gekeken naar het product zelf, namelijk hydrofuge. Is een degelijke hydrofuge echt zo efficient dat het de garantie geeft dat er geen doorslaand vocht meer is? Mits de juiste voorbereidingen uiteraard.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat is inderdaad redelijk efficient indien uitgevoerd zoals het hoort en bij een goede ondergrond. Dat wil zeggen, geen barsten in de muren, geen los of verdwenen voegsel, geen stof, mosgroei of sterke vervuiling.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Ontdek de prijs van gevelreiniging en welke factoren een impact hebben op de prijs. We zetten de prijs per methode op een rij.

Lees meer

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Je sierpleister opfrissen, dan heb je twee opties: je crepi reinigen of hem opnieuw laten schilderen. Een gevelexpert geeft tips voor een frisse look.

Lees meer

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Ontdek hoe je schimmel veilig kan verwijderen en voorkomen in je badkamer, slaapkamer en kelder. Handige tips, middelen en een stappenplan!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag