22

ventillatieroosters...nuttig ?

lebasi
lebasi
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Om premies te kunnen krijgen ben je verplicht om in de niet natte ruimtes ( bureau, slkamers, ...) ventillatieroosters in de ramen te laten verwerken.( bij renovatie) Resultaat : factuur weeral omhoog...HELP ! WAT IS HET NUT HIERVAN ? ik ben heus niet te lui om mijn vensters open te zetten ivm verluchting. Daar ik hier niet in een nieuwbouw woon....woon ik ook niet in een plasticzak, dus al die overbodige regeltjes leveren volgens mij weinig op...

Zou het dan eigenlijk nog interessanter vinden in de natte ruimtes...

wie kan me overtuigen van het nut ?

thx

1
moes
moes
73 722 Andere professioneel
3 jaren geleden

Radio Detection, dat komt omdat u op dat vlak helemaal geen flauw benul hebt van hoe de wereld in elkaar zit op dat vlak. Als insider in de sector kan ik u zeggen dat al dat ventilatieroostergedoe eerder het resultaat is van flink doorgedreven lobbywerk. Er zijn voldoende fabrikanten van beslag die met hun draai en kip systemen kunnen aantonen dat zij op voldoende wijze dezelfde ventilatie-debieten kunnen bekomen door ramen op een gecontroleerde manier open te zetten. Hier ligt uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de bewoner maar ventilatie rooster zijn geen absolute zekerheid met betrekking tot een perfect leefklimaat. Daar zijn ook andere manieren voor en daarvoor heb je geen andere gemechaniseerde ventilatiesystemen voor nodig . Trouwens al die tralala rond ventilatieroosters is geen spel in de ons omringende landen dus waarom in Belgie wel. Erger nog zelfs in Wallonie is dit niet op de zelfde manier van toepassing dus leg dat eens uit aan de mensen op een gebied zo groot als niks. Dus neen ik moet als doorgedreven prof echt wel stellen dat de opgelegde ventilatie-regeling mbt rooster echt 100 % van nut is. Het is vooral erg duur en ik ken de productie-kost en de verkoopsprijs van dergelijke roosters en de marge die daar op zit ingevolge het lobby-werk en monopolie wil je niet eens kennen. Men zou eens in dat verband moeten ophouden met de mensen blaaskes wijs te maken.

1
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Elk zijn keuze, inderdaad, zolang je maar zorgt dat je een gezond binnenklimaat krijgt en houdt in de woning, winter en zomer, dag en nacht.

Het is omdat dit lang niet altijd geval was en er soms schrijnende toestanden voorkwamen op dat gebied, dat men hier regels op heeft proberen te stellen. Op zich een goed idee volgens mij al moet je bij sommige zaken wel altijd kritisch blijven over de argumentatie achter al die dingen.

Het gaat hier helemaal niet over lobbywerk noch over de kostprijs van roosters. 
wel over de noodzakelijke aanwezigheid voor het milieu (mondiale CO2 uitstoot) en voor de gezondheid van de mens. 

Of dat nu roosters boven het raam zijn of ventilatiemonden in muur/plafond maakt niet eens uit. 
het is gecontroleerde ventilatie die telt en al de rest van 'ademen' en ramen openend is wetenschappelijke onzin. 

heb je enig idee hoe groot het energieverlies van gebouwen is (en de daarmee samenhangende extra uitstoot van verwarming ter compensatie) tgv ongecontroleerde drukverschillen en ontbrekende,  correct gedimensioneerde ventilatie ?

Dat is immens. 
dus kijk naar het doel ipv te neuten over lobbywerk. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Elk zijn keuze, inderdaad, zolang je maar zorgt dat je een gezond binnenklimaat krijgt en houdt in de woning, winter en zomer, dag en nacht.

Het is omdat dit lang niet altijd geval was en er soms schrijnende toestanden voorkwamen op dat gebied, dat men hier regels op heeft proberen te stellen. Op zich een goed idee volgens mij al moet je bij sommige zaken wel altijd kritisch blijven over de argumentatie achter al die dingen.

0
moes
moes
3 jaren geleden

Radiodetection. Als men uw spoor volgt op het internet bent u inderdaad "expert in alles" en is uw mening steeds onbetwisbaar en heilig ten opzichte van alle anderen. Mbt "roosters heb ik het lobby werk van binnenuit gevolgt. Maar dat gaat u ongetwijfeld met uw expertise weer eens gaan counteren.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Diegene die het nuttig zou vinden roosters te plaatsen is vrij dit al dan niet te doen...

Ieder zal er zijn voor en of nadeel wel in vinden..

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

wel over de noodzakelijke aanwezigheid voor het milieu (mondiale CO2 uitstoot) en voor de gezondheid van de mens. 

Of dat nu roosters boven het raam zijn of ventilatiemonden in muur/plafond maakt niet eens uit. 
het is gecontroleerde ventilatie die telt en al de rest van 'ademen' en ramen openend is wetenschappelijke onzin. 

heb je enig idee hoe groot het energieverlies van gebouwen is (en de daarmee samenhangende extra uitstoot van verwarming ter compensatie) tgv ongecontroleerde drukverschillen en ontbrekende,  correct gedimensioneerde ventilatie ?

Dat is immens. 

0
moes
moes
3 jaren geleden

Diegene die het nuttig zou vinden roosters te plaatsen is vrij dit al dan niet te doen...

Inderdaad en het is ook van een zeer denegrerend niveau om te denken van de mensen dat ze te dom zijn om om te gaan met hun eigen leefmilieu zoals sommigen hierboven durven te beweren. Het probleem omtrent ventilatie is er pas gekomen op het moment dat men die fameuze ventilatie normen heeft ingevoerd. Het is een verhaal van haken en ogen dat geen samenhang kent. De problemen in de ons omringende landen zijn van een veel minder niveau omdat daar nu eenmaal een regelgeving  op technisch niveau is  en niet het grootste gedeelte gestoeld op lobbywerk of belangen groepen.

0
moes
moes
3 jaren geleden

Dat is immens. 

Nog maar eens het bewijs hoe bekrompen en arbitrair uw denkwereld is.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Bekrompen?

u vindt dat rekening houden met de mondiale milieuproblematiek en de daarmee samenhangende mensheid bekrompen ?

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Echt vrij is men niet hè. 
het is gebonden aan regelgeving. 
En natuurlijk kan men ook voor balansventilatie kiezen maar dat is dan praktisch gezien voorbehouden voor nieuwbouw en renovatie. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat is immens. 

@radiodetection

Alvorens mij weer eens te beledigen had je beter aandachtiger gelezen wie wat heeft geschreven.

Excuses zouden hier op zijn plaats zijn.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Zij die het schoentje passen, trekke het aan. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Hoe kies je pvc-ramen voor je nieuwbouw of renovatie? Ontdek alles over isolatie, prijs en mogelijkheden op vlak van stijl, kleur en veiligheid.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.

Lees meer

5 vragen over zonwerend glas

5 vragen over zonwerend glas

Wat is zonwerend glas? Waar heb je het nodig? Wat is de prijs en de meerkost voor jouw (ver)bouwbudget? We vroegen het aan Saint-Gobain Glass.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag