Bewegende houten vloer
Even schetsen: zo'n 20 jaar geleden kochten we ons huis. Het huis had al wat jaren op de teller en de vloer op de verdieping rustte op houten balken. Eén van de problemen van die vloer in de slaapkamers was dat die nogal 'danste', bewoog, wanneer je erop liep. Volgens de aannemer die we toen enkele werken lieten uitvoeren zou dat al behoorlijk verminderen door de balken ( 60/165 hoh 45cm voor een overspanning van 4,4m ) onderling te verbinden en dat lieten we dan ook doen, maar uiteindelijk hielp dat niet veel.
Nu pakken we de verdieping opnieuw aan: nieuwe vloer, deuren, etc en kunnen we ook het probleem van de bewegende vloer terug bekijken. De bestaande balkenlaag kan er moeilijk uit en op dit moment zie ik 2 mogelijke oplossingen: a) Tussen de bestaande balken plaats ik nieuwe balken. Volgens de tools die ik online vind zouden balken van 75/225 in C24 volstaan. b) ik maak gebruik van de bstaande balkenlaag en ik bevestig er nieuwe balken / latten tegen om deze te verstevigen. In beide oplossingen komt de vloer hoger, maar dat is geen probleem, ik kan een 6 Ã 7 cm stijgen. Mijn probleem nu is dat ik nergens kan berekenen welke balken /latten volstaan voor oplossing b, ik kan nergens ingeven dat er al een bestaande balkenlaag is. Heeft iemand hier ervaring mee en weet die bijgevolg welke maat zou volstaan ( voor zover b een goede oplossing is ) of ziet er nog iemand een andere oplossing? Instinctief heeft oplossing b mijn voorkeur omdat ik denk dat die net iets goedkoper gaat zijn.
Mvg, jeroen