Gilberto Je zou best eens lezen wat er geschreven wordt, je haalt soms zaken erbij die er niets mee te maken hebben. Je trekt soms conclusies die op niets zijn gebaseerd of op veronderstellingen.
1) aanbouw of uitbreiding in de zijtuin heeft inderdaad een andere betekenis maar hier is het belangrijkste in de vraag of het mag of niet dat deze in de zijtuin komen. En in de zijtuinen geldt er een strengere regelgeving.
2) verzekeringen : ik zeg dat je best een eigen verzekering afsluit , EIGEN dus, maar je bent daar vrij in. Stom om het niet te doen, maar jij beslist.
2B) De verzekering die jij moet betalen aan de architect is ZIJN VERZEKERING , overhead kosten zoals ze zeggen. Zoals dat jij zijne naft betaalt, zijn boterhammen , zijn schrijfgerief.
De kosten van ZIJN verzekering rekent hij door aan al zijn klanten. ZIJN verzekering gaat NOOIT JOUW belangen verdedigen , daarom sluit je best een eigen verzekering af.
Als jij zegt tegen de architect dat jij geen betaling van zijn verzekering gaat doen omdat jij er een neemt ... dan begrijp je het echt niet.
Als je de betaling weigert , dan zal hij je opdracht niet aanvaarden.
Simpeler kan ik het echt niet zeggen.
3 )Je slaat het begrip 10 jarige aansprakelijkheid, de werfverzekering en de ABR door elkaar.
De som die de architect aanrekent voor verzekering is de 10 jarige aansprakelijkheid, maar deze bevat enkel de verzekering indien er problemen zijn met de stabiliteit of met de intrigiteit van de woning.
De 'kleine ' fouten die tijdens het bouwen worden gemaakt bv, verkeerde trap, verkeerde steenmodule is daar niet in vervat.
Dit zijn fouten die moeten opgelost worden door werfopvolging, de voorlopige oplevering en of de definitieve oplevering.
Bepaalde items zitten dan natuurlijk in de garantie, bv een zekeringskast die niet werkt, een betontegel die niet volgens de norm zijn....
De aannemer en de architect op zich hebben dan nog een verzekering ten aanzien van schade aan derden of schade die ontstaat bij de uitvoer van hun werken aan zaken die niet horen tot het werk.
Bv de metser is bij jouw bezig en er valt een steen door je ruit van de living. ZIjn verzekering zal die ruit vergoeden maar niet de kapotte steen.
4) Zorgwoning en de invloed op verandering van eigenaar ; Je trekt de verkeerde conclusie dat de gemeente je dit allemaal moet uitleggen. Hiervoor moet je op andere diensten zijn die je daar mee verder helpen. Notaris, sociale diensten, ziekenhuis, artsen en mutualiteiten....
5) Zowel charel als ik en ik denk vele hier op het forum vinden jouw tekeningen niet duidelijk , niet in verhouding en slecht leesbaar. Zeggen dat dit voor leken duidelijk is, is whishfull thinking. Jij kent jouw woning, wij niet.
Neem al minstens een ruitjes blad en teken daar in verhouding alles op.
Het kan alleen maar voor de medeforummers de situatie duidelijker maken.
6) bericht bovenaan naar charel.
Nogmaals ik heb nergens gezegd dat je niet verplicht bent, ik heb gezegd dat je daar vrij in bent maar dat het wel aangeraden is.
7) Ben je zeker dat je uitbreiding rond de 10.000€ ga komen? momenteel wordt er voor een uitbreiding /aanbouw rond de 2000-2500€/m² gerekend en deze raming is eigenlijk een dagprijs.
Vrijdag melding gekregen dat beton terug met 20-25% gaat opslaan op 1 oktober.
Je vergeet dat je nog je slaapkamers, trap, oprit, garage op je verlanglijst staan. Kan je beter samen nemen want apart ga je elke keer de dossierkosten en het minimum premiebedrag moeten gaan betalen voor elk onderdeel apart.
8)Ik citeer :
'.... Als je aannemer al een ABR-verzekering heeft - wat meestal het geval is - is het niet nodig dat jij als bouwheer nog zo'n polis afsluit .
Als dit juist is wat hier staat geschreven, dan moet ik geen bouwverzekering nemen als opdrachtgever.
Maar de architect schrijft ook dat voor hem een bouwverzekering van 400 à 500 euro moet worden betaald?...
Nogmaals de verzekering van de architect of deze van de aannemer gaan NOOIT jouw belangen verdedigen !! Je sluit zelf een verzekering af op jouw naam om jouw belangen in de bouw te verdedigen tegen de verzekering van de architect , aannemer, trappenmaker, klinkerwerker.
Gilberto, ik krijg meer en meer het gevoel dat je het erom doet. In het netjargon noemen ze dat trollen. Telkenmale opnieuw vragen opnieuw stellen op net een iets andere manier om de gemoederen op te stoken en discussie uit te lokken.
Ik hoop dat dit bij jou niet de bedoeling is.