De architecte die is geweest kan mij niet meer van dienst zijn,schrijft ze.
Na mijn opmerking dat ik niet wilde dat ze alles opnieuw zou opmeten,terwijl de architect met 35j ervaring schreef dat dit niet nodig is als ik over een papieren plan beschik, stopt ze met de aangeboden medewerking.
Nochtans schrijft ze ook dat dit niet verplicht wordt door de orde van de architecten, maar wel wordt angeraden.
In haar contract staat:
2.14 BIJKOMENDE PRESTATIES
De hieronder vermelde prestaties maken geen deel uit van de overeenkomst
De opmeting en uittekening van bestaande gebouwen en aanpalende eigendommen (tenzij
anders weergegeven).Als ik haar vraag om het opnieuw opmeten van de bestaande toestand te noteren op de offerte,en er een prijs opgave bij te voegen WIL ZE DIT NIET DOEN.
M.a.w. de opmeting en uittekening van bestaande gebouwen dus alles opnieuw opmeten is een bijkomende prestatie, terwijl de architecte dit verplicht maakt !
Ik heb zelf alle opmetingen gemaakt van de bungalow en interne lokalen, de oprit en tuinzone,en als ik haar vraag of ik deze kan vergelijken met haar opmetingen die ze absoluut wil doen, antwoord ze daar niet op.
De bestaande afmetingen van de interne lokalen kunnen natuurlijk niet meer gelijk zijn aan de opmetingen van de architect die de kale muren destijds tijdens de ruwbouw heeft gemeten en genoteerd op het papieren plan. Want de kale muren zijn nadien bepleisterd en behangen, wat altijd een paar centimeters verschil maakt.
Dus ondanks het niet verplicht wordt door de Orde van de architecten en het omgevingsloket, dan toch verplicht ze de bouwheer dat hij alles van de bestaande toestand opnieuw moet laten opmeten. Behalve de kruipkelder,daar wil ze niet in kruipen, nochtans de afmetingen van de kruipkelder staan ook op het papieren plan.
Ze heeft een voorbeeld dat ze bij mensen die een tekenaar in de familie hebben, en die de slaapkamer had opgemeten een fout had gemaakt van 30 cm toen zij de slaapkamer opnieuw opmeette .
Ook staat in haar aangeboden contract dat ik een gedetailleerde raming moet nemen,zodat de bank kan zien wat de kostprijs is van de nieuwe bouwwerken.
Wij lenen niet en dus komt een bank er niet tussen voor de nieuwe bouwwerken.
2.3 OPMAKEN VAN HET VOORONTWERP
Het ontwerp zal worden opgemaakt in functie van het vooropgestelde programma en afwerkingsgraad
en voor een bouwbudget van ZIE RAMING.
Dit budget is benaderend.
Dit bedrag geldt enkel als richtprijs, om de haalbaarheid van het project te toetsen. Het houdt geen
enkele aansprakelijkheid in van de ARCHITECT indien de uiteindelijke kostprijs van het project deze
ramingsprijs om welke reden dan ook zou overschrijden. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald
tussen de OPDRACHTGEVER en de uitvoerder van de werken.
Dus zeker niet verplicht om dit te nemen, het biedt geen enkel inzicht wat de totale kostprijs zal zijn van de aannemer,maar toch staat het In het contract opgesteld. Terwijl je de facturen op tijd en stond betaalt, en aan de aannemer kunt vragen wat de kostprijs is van sommige uit te voeren werken, je een voldoende inzicht hebt.
Ze schrijft wel dat wanneer je voor het voorontwerp plantekeingen kunt voorleggen, de architect dan geen voorontwerp moet maken, en hij zal gebruik maken de door door de bouwheer zelf gemaakte plantekeningen van de uitbreiding.
In haar offerte vermeld ze dat er geen meetstaaf zal worden opgemaakt.
Toch staat in het contract:
Op basis van de uitvoeringsplannen en het veiligheids- en gezondheidsplan wordt een gedetailleerde
meetstaat en een beschrijvend bestek opgemaakt door de ARCHITECT, dat dient als basis voor de
offerteaanvragen.
Ook verplicht ze met om een ABR-polis te nemen terwijk dit niet verplicht is.
De OPDRACHTGEVER verbindt er zich toe om voor de uit te voeren werken volgende polissen te
onderschrijven:
• Polis alle bouwplaats risico’s met waarborgen voor de schade aan het werk, incl. Deze
veroorzaakt door conceptiefouten en aansprakelijkheid tov. derden en incl. waarin de
OPDRACHTGEVER en alle ontwerpers en aannemers worden verzekerd
Je merkt dat hetgeen in de offerte wordt vermeld en in het aangeboden contract, dat uiteindelijk zou moeten worden ondertekend bij gezamenlijk akkoord, de taken en clausules verschillend zijn.
Dit moet de bouwheer heel goed in de gaten houden en zo maar niet tekenen.
Kan de architect(e)mij verplichten om een ABR-polis te nemen?
grtz,
gilberto .
--------------------------------------------------------------------------------
De architecte heeft wel een punt dat ze eerst met zekerheid moet weten hoe je alles precies wilt alvorens dat op het definitieve plan in te tekenen. En daarbij kan een voorontwerp (of meerdere) noodzakelijk zijn zonder dat het daarom een echte verplichting is.
Dat is heel juist. Het feit dat een eerste afspraak enkel een eerste kennisgeving is, en vele zaken niet worden vernoemd die in feite wel van toepassing zijn,en dan alles gebeurt met mails van op afstand zonder een rechtstreeks contact,schept onduidelijkheden die de bouwheer niet altijd goed kan begrijpen.
Indien jij of één van uw gezinsleden zelf genoeg teken- en meetkwaliteiten hebt en je bovendien ook al zeer goed weet hoe je het precies wilt dan zou je daar inderdaad ook zelf al voor kunnen zorgen. Ze geeft blijkbaar ook al aan dat ze wel eens meer op die manier werk
Probeer te vertrouwen op uw architecte en laat dat ook blijken.
Niets is zo demotiverend als constant het gevoel te krijgen dat uw bedoelingen gewantrouwd worden door de klant.
grtz,
gilberto