7

Isolatie buitenmuur buren

Christinevdheijden
Christinevdheijden
#Isolatie · 3 jaren geleden

Onze buren bouwen momenteel een half open bebouwing tegen onze woning. Ze moeten de buitenzijde van de muren isoleren en beweren dat dit op ons perceel mag.

Voor de achterbouw hebben we geen probleem om 15cm van ons terras op te offeren, maar vooraan aan de woning hebben wij een overdekte toegang tot onze tuin (onder onze eerste verdieping). Als ze daar ook moeten isoleren dan verliezen we 15cm en kunnen we nog met moeite met de fiets of kruiwagen naar onze tuin. Mag dit zo maar?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79270/305164240527284869202006482234584642063084n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0012f242ef8c3ee0744813100eb0b9d3https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79270/3052746674387030450194663926706734807328904n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=24240e3e946569a21ee9ecf6b23f425fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79270/30511862214362329602215004971444226143996944n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=914b2381fa1d7d9acd81e8e80f0f2e82

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Ze mogen NIET over de erfgrens gaan. 
De buur moet op eigen grond isoleren, en daar had hij van te voren aan moeten denken. Dus dat is zijn probleem!

Die 15 cm geld aan de kant van het openbaar domein. Dus zowel voor als achter niet toestaan, tenzij de buur alle kosten opzich neemt om de benodigde m2 grond over te KOPEN van je  

En op de foto's te zien aan de achterkant kan je er nog over nadenken, en de voorkant gaat niet.  

0
Christinevdheijden
Christinevdheijden
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Hallo,

Dank je wel voor je antwoord. Kunnen we hier ergens iets officieel van terugvinden? Waar kunnen we hiervoor terecht? Ik wil het absoluut niet op de spits drijven, maar heb de indruk dat ze ons vanalles aan het wijs maken zijn. En wil dit rustig en eerlijk uitklaren. Het stukje na de gang mogen ze van ons gerust isoleren, maar het gedeelte dat in de gang uitkomt wil ik graag zo houden.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Men mag inderdaad niet zomaar grond van de buren innemen om de muren van buitenisolatie te voorzien. Bij het stuk nieuwbouw (achterbouw ?) had men die isolatie kunnen voorzien op eigen terrein maar in de doorgang is het nog de bestaande muur.

Probleem is ook wie exact weet tot waar de perceelsgrens loopt, dat is bij bestaande situaties niet altijd duidelijk en kan aanleiding geven tot discussies tot men een landmeter zal moeten aanstellen. 

Gezien je het bij het stuk nieuwbouw niet zo erg zou vinden zou ik voor de rest een compromis zoeken. Vermits het een overdekt gangetje betreft zou je kunnen overeenkomen om dit zowel aan de voorkant als aan de achterkant af te sluiten middels twee goed afsluitende poortjes (deuren). Op die manier krijg je een onverwarmde binnenruimte waarbij je met een minimale isolatie van bijvoorbeeld 5 cm toch nog evenveel vermindering van warmteverlies zou kunnen bekomen. Ook voor uw woning zou dit een verschil kunnen maken.

0
Christinevdheijden
Christinevdheijden
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

De 'oude' muur staat nog net op hun grond en is effectief hun eigendom. Ons huis is er blijkbaar 'koud' tegengebouwd. Wij hebben vorig jaar onze bovenverdieping volledig langs binnen laten isoleren.

En het klopt inderdaad dat het voor ons ook een meerwaarde is als er een mooie afgewerkte muur staat. Maar zij beweren dat ze eigenlijk helemaal geen rekening moeten houden met wat wij nog comfortabel vinden als doorgang naar de tuin. We hadden gevraagd om in de overdekte gang max cm te isoleren, dat geeft ons nog plaats om op een normale manier met de fiets naar buiten te kunnen.

0
Christinevdheijden
Christinevdheijden
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

We willen het niet op de spits drijven, maar ik zou hier graag toch een correcte afespraak rond willen maken. Vandaar mijn vraag wat onze rechten zijn.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het is zoals Feter zegt; ze mogen niet over de erfgrens gaan.

Het punt is: waar is de erfgrens exact ?

Zopas nog een situatie meegemaakt waarbij iedereen al generaties lang het idee had dat zo'n tussengangetje volledig toebehoorde aan de rechtse woning en waar bij nader onderzoek bleek dat de scheiding midden door het gangetje liep.

Als je dat wilt laten onderzoeken is er kans dat er ook nog lijken uit de kast (uit de muur) vallen. De muur staat op hun eigendom zeg je maar uw verdieping steunt er wel op en in feite zou je dan moeten betalen om hun muur voor de helft over te nemen. Misschien is dat ooit gebeurd en dan is er geen probleem.

Dus je kan wel rechten opeisen, maar het is dan ook best mogelijk dat de buren ook bepaalde rechten kunnen gaan opeisen zoals een overnameprijs voor hun muur.

Nadenken, praten, nadenken, praten.

0
Christinevdheijden
Christinevdheijden
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Bij de afbraak van de vorige woning, door vorige eigenaars, is de perceelsgrens nagekeken geweest en klopt het dus zoals het nu is. De muur staat op hun grond. Onze eerste verdieping steunt niet op die muur, maar is er koud tegengebouwd. 

We hebben de buren uitgenodigd om rond tafel te zitten en alles op papier te zetten d.w.z. dat we hen toestaan om tijdelijk de wachtmuur (muur die grenst aan ons terras) te isoleren op ons perceel. Stel dat we er toch tegen zouden willen bouwen dan mogen we dit afbreken. En dat we de overdekte gang zo willen laten. 

Ik denk dat we dan een mooie toegift doen. Uiteindelijk is het hun garage die aan onze overdekte gang grenst, dus qua isolatie niet de ergste plaats. Zij willen niet langs binnen isoleren want dan krijgen ze de wagen niet meer binnen, dus we zijn er redelijk van overtuigd dat ze dit niet goed afgesproken hebben met architect en bouwheer en het nu op ons willen verhalen.

In ieder geval dank je wel iedereen voor de raad.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag