13

Warmtepompboiler: merk en combi CV-ketel

KoenVanH
KoenVanH
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Hallo,

ik ben op zoek naar een warmtepompboiler. Dit is mijn situatie: ik heb een Remeha CV-ketel en een PV-installatie. De warmtepompboiler komt in de kelder en gebruikt de omgevingslucht om het SWW op te warmen. De kelderdeur is slechts 61 cm breed, dus niet alle warmtepompboilers geraken binnen. Remeha heeft geen warmtepompboiler die binnen geraakt.

Er zijn al een aantal vakmannen op bezoek geweest, maar ik heb nog een aantal vragen:

Is Ariston een betrouwbaar merk?

Moet de warmtepompboiler van hetzelfde merk zijn als de CV-ketel?

Wat is de minumum vatinhoud voor een gezin van 4?

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij een warmtepompboiler?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Ariston is een merk gelijk een ander komt goed uit de test bij Test-Aankoop, er zijn zeker gelijkwaardige en beter maar ook slechtere. Levensduur is ongeveer 15 a 20 jaar gemiddeld.

Ik begrijp niet wat je cv ketel nog te maken heeft met je wpb,  deze werken toch volledig los van elkaar. In de regel wordt er 50 liter warm water per dag per persoon gerekend

Kijk zeker, indien je een WPB kiest dat deze zeker in hoogte in je kelder kan, want de meeste wpb zijn van boven aan te sluiten voor luchtaanvoer en luchtafvoer, meestal met buizen van 160 mm

0
KoenVanH
KoenVanH
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Hallo,

een vakman raadde aan om zowel CV-ketel als WPB van hetzelfde merk te nemen. Allicht doelde hij op het onderhoud: onderhoud bij dezelfde vakman ipv verschillende vakmannen.

Bedoeling is om de luchtaan-en afvoer in de binnenruimte te nemen. Ik heb geen mogelijkheid om buizen naar buiten te leggen.

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je cv ketel heeft inderdaad om de 2 jaar een verplicht onderhoud nodig,  een WPB daarentegen is onderhouds vrij. Indien je de wpb in de kelder wil plaatsen en zowel de aanvoerlucht als koude afvoerlucht uit diezelfde ruimte gaat nemen zal het rendement wezenlijk dalen, is er geen mogelijkheid de wpb ergens anders te plaatsen?

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Slecht idee om geen toevoer lucht te voorzien. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik heb goede ervaringen met warmtepompen van Ariston.

Zolang de omgevingslucht in de kelder van buiten komt en niet van binnen uit de woning, dan kan je zowel de toevoer als de afvoer vrij in de kelder laten uitkomen en hoef je geen kanalen te voorzien.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Ik heb goede ervaringen met warmtepompen van Ariston.

Zolang de omgevingslucht in de kelder van buiten komt en niet van binnen uit de woning, dan kan je zowel de toevoer als de afvoer vrij in de kelder laten uitkomen en hoef je geen kanalen te voorzien.

mss eens opzoeken hoe een wp met binnenlucht werkt en wat de gevolgen zijn?

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

We moeten mekaar goed verstaan hé.

Wellicht bedoel je met binnenlucht de lucht binnen het beschermde en geisoleerde volume. In dat geval moet je de aan- en afvoer tot buiten brengen anders heb je geen voordeel bij een warmtepompboiler.

Maar ik bedoel de binnenlucht uit kelders, zolders of andere bergingen die hun lucht van buiten krijgen en niet vanuit het beschermde geisoleerde woonvolume. Op die plaatsen heb je er zelfs voordeel bij dat de aanvoer niet rechtstreeks van buiten moet worden genomen. In zulke ruimte's blijft de omgevingstemperatuur altijd iets warmer dan buiten waardoor het rendement van de boiler beter wordt.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

met wat je nu schrijft moet ik je zeker aanraden om alles eens rustig te bestuderen want je hebt duidelijk niet gelezen wat de situatie van TS is, noch hoe een WP werkt.

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Als er iets niet klopt aan wat ik heb geschreven zou het nuttiger zijn om te zeggen wat er dan volgens jou niet klopt.

Schrijven dat ik niet goed lees en dat ik niet zou weten hoe een en ander werkt zonder verdere uitleg draagt niets bij aan dit topic.

0
KoenVanH
KoenVanH
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

De kelder heeft wel ramen en die blijven vanaf maart tot oktober op kip staan. Als de ramen dicht zijn, is er ook nog het verluchtingsgat dat uiteraard altijd open is.

Misschien dat dit de situatie met omgevingslucht verduidelijkt. :-) 

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Kiezen tussen een warmtepomp of gasketel? Drie gezinnen delen hun persoonlijke ervaringen en afwegingen bij deze belangrijke energiebeslissing.

Lees meer

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

De herfst is voor veel mensen het moment waarop ze hun haard of kachel aansteken. Om optimaal te kunnen genieten, moet je wel je schoorsteen reinigen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag