2

vervangen van halogeenlampen door led-lampen

Ludo Haegemans
Ludo Haegemans
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

1) Onder de dampkap (dateert van 2004) zou ik graag de halogeenlampjes (Philips G4 12V 14W) vervangen door led-lampjes. De armatuurtjes zijn echter zo klein dat de led-lampjes ongeveer dezelfde afmetingen moeten hebben, anders krijg ik de glazen afdekplaatjes er niet meer in. Weet iemand welke led-lampjes geschikt zijn? (heb er denk ik wel op het internet (ecobright) gevonden, maar zou graag zeker zijn of het de juiste zijn.(zie vierde op bijlage)

2) Volgens forum's op het internet zou de transfo wel eens voor poblemen kunnen zorgen. Iemand hier slechte ervaringen mee?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79540/halogeen-vervangen-door-led-gu10-gu4-g9-g4-r7sthumb.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=875db6cc17fac6d7015e4f6584651a4a

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Doe de transfo weg.

Vervang de bestaande fitting door G10 fitting en plaats er G10led lampen in.

Een transfo verbruikt ook stroom.

Je kan ook naar een DHZ zaak gaan, en kijken of er iets is wat je kan gebruiken..

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik denk dat deze niet langer mogen zijn dan 22 mm (33 met de pinnen inbegrepen), er zijn echter nog kleinere. 

deze bvb vervangen die kleinere. 

https://www.ecobright.be/led-lampen-g4/g4-led-lamp-1.5w-2700k/

En dan best iets rond de 200 lumen nemen

Transfo's hebben geen spanningsstabilisator aanwezig, bij kleine belasting geven ze wel eens wat meer dan 12v af. 4 x 14 is een heel verschil met 4 x 2W bvb. 

Maar daar zou ik niet wakker van liggen. 

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Zonne-energie opslaan in een zoutwaterbatterij? “Het is de duurzaamste thuisbatterij”

Zonne-energie opslaan in een zoutwaterbatterij? “Het is de duurzaamste thuisbatterij”

De zoutwaterbatterij is in opmars. Ze bestaat uit natuurlijke materialen, vergt amper onderhoud en is veilig. “Het is de duurzaamste thuisbatterij.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag