zonder toestemming isolatie en gaten in muur

12

zonder toestemming isolatie en gaten in muur

mayaplusgab
mayaplusgab
#Isolatie · 2 jaren geleden

Ik woon in een rijwoning zonder tuin maar met een koer met omgeven door drie zijmuren van de buren.

Een van mijn buren wil zijn zijmuur isoleren , daarvoor moet hij op mijn koer komen om de werken uit te voeren. De muurisolatie zal dus aan mijn kant geplaatst worden. Ben ik verplicht om daarvoor toestemming te geven? Ik heb al meer info gevraagd over op welke manier geisoleerd zal worden en hoe dik,enz, maar kreeg geen antwoord.

Verleden weekend waren we niet thuis en ondertussen heeft de buur zonder ons medeweten twee gaten gekapt in de zijmuur van het koertje. Ik  heb gevraagd waarom en nu blijkt dat er daar verlichtingskoker op moeten komen voor zijn toilet en ook een afvoerschouw voor zijn dampkap. Deze schouw zal dus zo op ongeveer 1 m 50 van de grond komen en daar zullen wij voortduren moeten op kijken vanuit onze living. Om dan nog niet te spreken over geurhinder van de keukendampkap van mijn buren.

Ik heb nooit toestemming geven voor dergelijke verluchtingsroosters en afvoerschouw van de dampkap. 

Wat kan ik het best ondernemen?

alvast dank bij voorbaat

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat mag idd niet. Als dat een gemene muur moet ie van jouw helft blijven. 
je dient hem schriftelijk in gebreke te stellen en je geeft hem een termijn, bv 14 d om alles in originele staat te herstellen. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Klacht indienen bij de politie wegens bouwovertreding en ongeoorloofd betreden van je eigendom en schade aan je eigendom.

Isolatie aanbrengen over de perceelgrens is NIET toegelaten !

Isolatie aanbrengen over de rooilijn ( grens met openbare ruimte) daar en tegen wel mits melding.

Het zonder toestemming kappen van gaten in een gemeenschappelijke muur mag niet. Zeker niet als deze gaten dienen als verluchtingskoker en afvoer.

Laat deze inbreuken vaststellen ... soms durft de politie zeggen dat dit hun taak niet is, zegt dan dat je sowieso een PV nummer heeft voor je verzekering en van de melding. Laat hen ook de werken stilleggen . Dus als ze de isolatie toch zouden plaatsen of de buizen, direct politie bellen.

Je kan ook via een deurwaarder vaststellingen laten doen, kost geld

Je buur sowieso aangetekend in gebreke stellen en hen officieel melden dat je geen toestemming geeft om deze werken uit te voeren over de perceelgrens en op jouw eigendom.

0
Zelfbouwer2
Zelfbouwer2
2 20 Bouwer

Heren

Wat het isoleren betreft klopt dit niet helemaal.

Dit is wat er geschreven wordt.

(Nieuw Burgerlijk Wetboek). Als de overschrijding van de perceelsgrens door de isolatie geen bovenmatige hinder veroorzaakt moet uw buur dit tolereren.

Wat het maken van gaten betreft. Hier kan je wel klacht voor indienen.

0
kas
kas

Dit gaat over overschrijding van de perceelgrens met openbaar domein.

Overschrijding met inname van privegronden derden wordt nooit automatisch toegestaan. Je kan wel toestemming krijgen vna je buur met compensatie als gevolg. 

Architect MOET zijn plannen aanpassen om de buitenisolatie 100% op eigen terrein te houden.

Zie rechtszaak , hof van eerste aanleg antwerpen dd 2019 waarbij door aanbrengen van 14 cm isolatie over de perceelgrens, zowel doo buur links als buur rechts , de eigenaar van het smalle perceel GEEN bouwtoelating kreeg. 

Nochtans was de minimum breedte voor het aanbrengen van de isolatie 6 meter. Na isolatiewerken door de buren echter nog maar 5.72 ==> bouwvergunning geweigerd wegens te smal.

Rechtbank heeft verordent dat de buren hun isolatie INPANDIG moesten plaatsen en deze over de grens verwijderen. Zijn ook veroordeelt voor planschade en vertraging van de werken.

0
mayaplusgab
mayaplusgab
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Radiodeection, Kas en Zelfbouwer

Veel dank voor de interessante en nuttige info. :) Ik ben een e-mail gestuurd naar de buurman, kwestie van alle zaken reeds duidelijk te maken.

Ondertussen heb ik gereactie gehad van de buurman, de gaten en afvoerbuizen zullen verdwijnen.  ik volg verder alles nauwgezet op.

0
mayaplusgab
mayaplusgab
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

Feedback 

ik heb contact gehad met mijn buur en per aangetekende brief me er tegen verzet ... en hij heeft beloofd om de luchtafvoerbuizen te verwijderen en de gaten te dichten....maar er gebeurt niks.

Ik heb mijn buur opnieuw  gecontacteerd en nu komt hij met nieuw voorstel : er zou een soort platte buis , waarin de luchtafvoerpijpen in uitkomen , over heel de lengte van de muur geplaatst worden met de uitlaat naar de tuin van de buur toe. Hij zou deze buis dan verstoppen in de muurisolatie. 
Hij komt daarmee weer boven mijn erf...en hij moet daarvoor ook nog op mijn koer komen om deze werken uit te voeren...

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Hij komt daarmee weer boven mijn erf...en hij moet daarvoor ook nog op mijn koer komen om deze werken uit te voeren...

Kijk, wij leven nu eenmaal in een tijd waar energieverbruik dramatisch naar omlaag moet en als iedereen er een "op na houd gaat er natiurlijk nooit iets veranderen. Ja, hij had dat uit elementaire beleefdheid moeten vragen en afspreken, maar is dat nu echt zo'n drama dat die isolatie een paar centimeter op jouw grond zit? Die woningen werden destijds zo gebouwd en dikwijls is dat niet zo eenvoudig om even een oplossing uit je mouw te schudden. Het feit dat die buur met dat voorstel is gekomen om die platte pijpen te installeren geeft toch op zijn minst de indruk dat hij zeker niet van slechte wil is. Of niet? 

0
mayaplusgab
mayaplusgab
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

Ok RodeRidder, voor het plaatsen van isolatie aan de muur, daar kan ik mee leven.

maar met die luchtafvoerbuis dat is andere koek want als ik binnenkort mijn woning wil uitbreiden en de koer innemen, dan zit er een afvoerbuis in mijn woning die niet van mij is en die ik dan ook niet mag verwijderen...

Ik denk dat er andere manieren zijn om luchtafvoerpijpen te laten verdwijnen in een vals plafond of zo , in plaats van ongevraagd gaten in de muur te kappen bij een buur !

0
kas
kas
2 jaren geleden

Probeer zeker de dialoog open te houden, zoals RR zegt. Buur wil mee denken voor een oplossing. Zoek dus SAMEN een oplossing waar jullie beide mee verder kunt.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als hij luchtafvoerbuizen wil verstoppen in isolatie op jouw eigendom dan kan hij net zo goed die buizen verstoppen in een omkasting aan de binnenkant van zijn eigendom lijkt me.

Trouwens, een dampkapafvoer hoeft helemaal niet meer en is zelfs niet erg energievriendelijk terwijl de energievriendelijkheid net de bedoeling was toch ? Men zou dan ook veel beter met een recirculatiedampkap werken.

Ook isolatie hoeft niet persé aan de buitenkant, er zijn manieren genoeg om dat aan de binnenkant te doen. Mensen met beschermde monumenten kunnen ook niet isoleren aan de buitenkant en moeten dat ook noodgedwongen aan de binnenkant doen. Gemakkelijker is dat niet maar moeilijk gaat ook.

Ik heb de indruk dat de man gewoon voor de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing gekozen heeft zonder zich af te vragen of er geen andere en misschien minstens even goede oplossingen zijn waarbij hij zijn buren niet moet lastig vallen.

Misschien kan je eens proberen mee na te denken over mogelijke alternatieven. Whishfull thinking ? 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag