Overlopen dakgoot na installatie dak

7

Overlopen dakgoot na installatie dak

RC1987
RC1987
#Dak · 3 jaren geleden

Dag iedereen

Eind januari 2022 werd de volledige dakconstructie vervangen (incl. houtwerk) ter waarde van +/- €31000,00. Nu einde juni constateerde ik dat bij een hevige regenbui de goot achteraan de woonst overliep. Op mijn beurt heb ik hierover de dakwerker aangesproken en zij zouden dit oplossen. Tot midden september de tijd gegeven maar niemand komen opdagen. Op dit ogenblik was er opnieuw een hevige regenbui en opnieuw liep de goot over. Hiervan heb ik dan enkele filmpjes gemaakt en deze doorgestuurd via een bericht. Nogmaals zouden ze dit oplossen. Na een week heb ik dit alles op e-mail gezet met vraag dit op te lossen onder de wettelijke garantiebepalingen (ik zie dit als een service na verkoop).

Toen de dakwerker (zwaar gefrustreerd en tegen zijn zin) uiteindelijk langskwam, einde september, is hij met de ladder naar boven gegaan en heeft de goot gecontroleerd met zijn waterpas. Hij wist me te vertellen dat de goot geplaatst werd volgens de normen. Echter merkte hij op dat de afvoer verstopt zat met vuil was blijven hangen in de gootdrain. Hij zegt me dat hij alvorens het herplaatsen van de dakgoot eerst de gootdrain gaat afkorten op +/- 40cm en deze gaat schoonmaken, zo gaat het probleem wel verholpen zijn volgens hem. Ik geef hem het voordeel van de twijfel en sta toe dat hij dit doet.

Achteraf krijg ik via e-mail een factuur toegestuurd voor het inkorten van de gootdrain en kuisen van 40cm goot terwijl ik gevraagd heb om een oplossing voor mijn onder de geldende garantiebepalingen. Op deze factuur rekent hij een verplaatsingskost van €65,00 excl. BTW! Hij dient 9,2km (of +/-10min) te rijden van zijn thuis tot bij mij thuis. Zwaar overdreven lijkt me. Voor de gepresteerde diensten rekent hij 1 uur werk aan €45,00 excl. BTW, op het eerste zicht een correcte prijs. 

Ik stuur op mijn beurt een e-mail terug en laat weten dat deze factuur niet betaald zal worden aangezien ik binnen de garantiebepalingen een herstelling gevraagd heb en dit slechts toegestaan heb om te zien of het probleem zicht zo oplost. Toch krijg ik nu reeds een herinnering om de factuur te betalen.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik ben niet van plan om iemand €65,00 te betalen om eventjes een paar km te rijden. Het gewerkte uur ben ik eventueel nog bereid te betalen hoewel dit wel een extreme prijs is voor het kuisen van 40cm goot. Dan zou ik elk jaar zelf €432,00 verdienen om al mijn goten te kuisen!

Graag jullie ervaringen, reacties.

Mvg

RC

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Uit uw relaas begrijp ik dat er een afvoerprobleem is.  Dit maakte mi geen deel uit van de te verlenen waarborg.  Verbeter me als ik fout ben.

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Uit uw relaas begrijp ik dat er een afvoerprobleem is.  Dit maakte mi geen deel uit van de te verlenen waarborg.  Verbeter me als ik fout ben.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Heeft de dakwerker toen die goot vervangen?

0
RC1987
RC1987
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

De dakgoot is niet vervangen. Volgens hem is het opgelost door gewoon 40cm van de goot proper te maken...

0
RC1987
RC1987
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Volgens de dakwerker zou het probleem verholpen zijn door 40cm van de goot proper te maken... M.i. is dit niet zo, maar hij is de 'pro'. En daarbovenop vind ik de factuur wat hij stuurt er zwaar over! Een dakgoot proper maken kan ik perfect zelf...

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Een zelfstandige die maar 45 euro/uur vraagt?? Zal ni lang duren of die gaat failliet.. 

Je kan dan principieel gelijk hebben voor de 110 euro exl Btw., maar als je alsnog zijn faktuur nu gaat betalen, en je hebt hem nog eens nodig mag je 100% zeker zijn dat hij zijn kat zal sturen..

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Volgens de dakwerker zou het probleem verholpen zijn door 40cm van de goot proper te maken... M.i. is dit niet zo, maar hij is de 'pro'. En daarbovenop vind ik de factuur wat hij stuurt er zwaar over! Een dakgoot proper maken kan ik perfect zelf...

Nochtans is een overlopende goot vrijwel altijd te wijten aan een verstopping van ofwel de goot, de regenafvoerbuis of het ondergrondse afvoersysteem.

En zulk probleem is vrijwel altijd verholpen door het proper maken (ontstoppen) hiervan.

De dakgoot proper maken had je inderdaad zelf gekund. Je weet dit nu voor een eventuele volgende keer.

Je hebt blijkbaar een gootdrain laten voorzien in de dakgoot. Je moet weten dat je dit dan zeer regelmatig moet nazien en reinigen, net om te beletten dat de goot anders gaat overlopen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM is een duurzame en onderhoudsvriendelijke dakbedekking voor platte daken. Ontdek meer over de soorten, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Een plat dak isoleren? Ontdek wanneer een omkeerdak interessant is en lees meer over de voordelen, aandachtspunten en veelgemaakte fouten.

Lees meer

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

Alles wat je moet weten over de dakopstand: van functie en soorten tot handige tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag