Overlopen dakgoot na installatie dak
Dag iedereen
Eind januari 2022 werd de volledige dakconstructie vervangen (incl. houtwerk) ter waarde van +/- €31000,00. Nu einde juni constateerde ik dat bij een hevige regenbui de goot achteraan de woonst overliep. Op mijn beurt heb ik hierover de dakwerker aangesproken en zij zouden dit oplossen. Tot midden september de tijd gegeven maar niemand komen opdagen. Op dit ogenblik was er opnieuw een hevige regenbui en opnieuw liep de goot over. Hiervan heb ik dan enkele filmpjes gemaakt en deze doorgestuurd via een bericht. Nogmaals zouden ze dit oplossen. Na een week heb ik dit alles op e-mail gezet met vraag dit op te lossen onder de wettelijke garantiebepalingen (ik zie dit als een service na verkoop).
Toen de dakwerker (zwaar gefrustreerd en tegen zijn zin) uiteindelijk langskwam, einde september, is hij met de ladder naar boven gegaan en heeft de goot gecontroleerd met zijn waterpas. Hij wist me te vertellen dat de goot geplaatst werd volgens de normen. Echter merkte hij op dat de afvoer verstopt zat met vuil was blijven hangen in de gootdrain. Hij zegt me dat hij alvorens het herplaatsen van de dakgoot eerst de gootdrain gaat afkorten op +/- 40cm en deze gaat schoonmaken, zo gaat het probleem wel verholpen zijn volgens hem. Ik geef hem het voordeel van de twijfel en sta toe dat hij dit doet.
Achteraf krijg ik via e-mail een factuur toegestuurd voor het inkorten van de gootdrain en kuisen van 40cm goot terwijl ik gevraagd heb om een oplossing voor mijn onder de geldende garantiebepalingen. Op deze factuur rekent hij een verplaatsingskost van €65,00 excl. BTW! Hij dient 9,2km (of +/-10min) te rijden van zijn thuis tot bij mij thuis. Zwaar overdreven lijkt me. Voor de gepresteerde diensten rekent hij 1 uur werk aan €45,00 excl. BTW, op het eerste zicht een correcte prijs.
Ik stuur op mijn beurt een e-mail terug en laat weten dat deze factuur niet betaald zal worden aangezien ik binnen de garantiebepalingen een herstelling gevraagd heb en dit slechts toegestaan heb om te zien of het probleem zicht zo oplost. Toch krijg ik nu reeds een herinnering om de factuur te betalen.
Wat kan ik hier tegen doen? Ik ben niet van plan om iemand €65,00 te betalen om eventjes een paar km te rijden. Het gewerkte uur ben ik eventueel nog bereid te betalen hoewel dit wel een extreme prijs is voor het kuisen van 40cm goot. Dan zou ik elk jaar zelf €432,00 verdienen om al mijn goten te kuisen!
Graag jullie ervaringen, reacties.
Mvg
RC