46

Vocht in slaapkamers?

Nemo2302
Nemo2302
#Wanden en plafond · 3 jaren geleden

Wij hebben 11 jaar geleden veel last van schimmels en vocht gehad in onze slaapkamers. Ons huis is van de jaren 60. Een gelijkvloerse woning. Alle ruimte, behalve de slaapkamers zijn geïsoleerd en van gyproc voorzien. De kamers hebben we eigenlijk gewoon geverfd.

Ook hebben we vanaf de herfst tot de lente veel last van condensatievocht op de ramen.

Destijds zijn er verschillende firma's naar ons probleem komen kijken. 

Volgens de firma die ons 'geholpen' heeft hadden we geen opkomend vocht en geen koudebruggen. Zij hebben toen 'parels' in onze buitenmuren gespoten.

Het grote schimmelprobleem leek van de baan. De vochtigheidsgraad in de slaapkamers is serieus gedaald.

Maar het condensatievocht bleef echter bestaan. Door de verwarmings 's nachts op te zetten, zodat het daar rond de 16graden is, is dit ook redelijk onder controle. 

Vorig jaar merkten we onder aan de hoeken van de buitenmuren echter opnieuw schimmel. Wel niet hoger. We hebben de kasten daar weggenomen, zelfs rekjes. In onze slaapkamer is dit tot nu toe niet meer teruggekomen. In de kamer van onze zoon, ook niet, maar daar merken we sinds kort wel een hele donkere band op de buitenmuren. Ter info: zijn kast staat niet tegen de muur.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Enkele foto's in bijlage.

Alvast bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80302/img20221011162100.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=68b27cd2eaaa8bd0021e613723beee02https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80302/img20221011162544.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8de87c052f6be1cccf0a4121d5587bf3https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80302/img20221011162548.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f16a24ca09bb422803dbd01859a30ea8

Alle reacties

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

beste, wat u oplichting noemt heeft ook zijn goede kanten, vooral als het gebruikt wordt door ervaren stielmannen, zij die u kunnen zeggen dat hiermee de problemen opgelost zijn of dat de oorzaak elders ligt en die ook bekwaam is, de echte vakkennis heeft, en geen dure woorden verkoopt maar zelf de oorzaak opzoekt desnoods met hamer en beitel. zoniet wordt ge opgelicht door praatjesmakers die het verschil niet kennen tussen koe en paard maar wel een gladde tong en diepe zakken hebben.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

@eri.p

ik weet niet aan wie je bericht geadresseerd is, maar gelukkig staan we met onze voeten op de grond (en in praktijk in de grond) en weten we dus wél waar we over praten. 
die "ervaren stielmannen " die injectie verkopen zijn zoals stofzuigerverkopers: ze komen binnen met maar 1 doel; u injectie te verkopen of ge dat nu nodig hebt of niet. 

Sommigen zelfs op het eerste verdiep...

als er iets is dat ze vooral niet doen, dan is het de oorzaak opzoeken. 
Tis pas als de klant -nadat ie 7000 tot 25000 euro's heeft uitgegeven- moet vaststellen dat het niets heeft uitgemaakt, dat ze bij de bureaus zoals het onze komen en dan stellen wij vast dat er ofwel een lek is ofwel een uitvoeringsfout thv maaiveld. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Vooral bij oudere gebouwen zonder waterkering onderaan in de muren is injecteren, net zoals het onderkappen van de muren een beproefde en efficiente methode om het opstijgend vocht te stoppen.

Er is geen enkele reden waarom je firma's die zich hiermee bezig houden per definitie oplichters zou mogen noemen.

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

tot zover uw "kennis" dus, wel, ik zal die wat uitbreiden, zoals de vrager aangeeft heerst er een temp. van +/- 16° in die kamer, in normale omstandigheden wordt die gemeten op een hoogte van ong. 1m60, en voor ge begint te zaniken over die hoogte, ik zeg "ongeveer", daar waar de condens optreed zit ge een stuk lager, alsook de temperatuur omdat er geen ventilatie aanwezig is natuurlijk, het verschil veroorzaakt een dauwpunt waardoor vochtige lucht condenseerd en druppels vormt evenzeer op andere eventuele koudebruggen in de muur, op spiegels, achter kasten,glas, etc., enige oplossing als dat de oorzaak is? Ventileren, continu, een lichte tocht is voldoende aangezien vochtige lucht ook veroorzaakt wordt door keukens, badkamer...en niet alleen door een slapend lichaam, en nu mag u mijn kennis bijspijkeren waarom de oorzaak alleen door een lek of uitvoeringsfout ter hoogte van het maaiveld kan veroorzaakt worden.

0
Seesnake
Seesnake
2 jaren geleden

Mss moet je toch eens goed opzoeken wat condensatie is, wanneer het optreedt, welke 2 parameters het dauwpunt bepalen en welke temperatuur van welk bouwdeel niet lager mag zijn dan het dauwpunt. 

u zal zien dat hoogte daar geen rol speelt. 

reken dan ook eens uit hoeveel g water een mens produceert en ander geproduceerd vocht en zet dat af tegen de hoeveelheid vocht die bij TS in de muur zit. 

Ook dan zul je moeten besluiten dat dit niet van binnen kan komen en er dus een derde (externe) oorzaak aan de basis ligt. 

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

man, man, man.....gij kunt een stuk zever verkopen ja, een herhaling van wat ik zeg in andere bewoordingen, wat begrijpt ge eigenlijk niet als ik zeg "niet zaniken over de hoogte"? wat begrijpt ge niet aan mijn eerste reactie waar ik zeg dat het volgens mij "opstijgend vocht is bij gebrek aan een waterkering in de muur of door vuil in de eventuele spouw"? waarom antwoord ge niet op mijn vraag "waarom de oorzaak ALLEEN door een lek of de hoogte van het maaiveld kan veroorzaakt worden"? ach ja.... nog een vraagje, wat kost bij een buro zoals het uwe een vaststelling van de oorzaak? en ja..ge hebt gelijk...als de mensen 3 van de 5 mogelijkheden uitgeprobeerd hebben zonder resultaat kan ik ook gaan vertellen dat er maar 2 andere mogelijkheden meer zijn, 1verschil, u moeten ze betalen daarvoor en achteraf houd ge uw hand nog op bij het bedrijf dat het werk uitvoert nietwaar, makkelijk verdiend, voor welke prestatie eigenlijk....

0
Seesnake
Seesnake
2 jaren geleden

Mss moet je nog eens rustig lezen wat er geschreven staat en vooral wat je zelf schrijft. 

TS stelt duidelijk dat ze het probleem lange tijd niet hebben gehad. 
als er opstijgend vocht is, vanwaar zou dat vocht dan komen want TS heeft niet gebouwd in vochtige grond, dus als men vroeger geen last had van opstijgend vocht, dan nu ook niet hé. 
dus moet er iets veranderd zijn. 

als je het patroon kent van condensatie vlekken, dan weet je ook dat dit geen condensatie kan zijn. 

wat blijft er over?

de buitenkant (waar we nog steeds geen foto's van hebben).

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

ach man.. hoepel toch op met uw prietpraat, woorden en zinnen verdraaien, een andere interpretatie aan geven.., jawadde..., antwoorden op de vragen die ik u voorleg is blijkbaar te moeilijk, want die komen er niet he... bang om door de mand te vallen? maar doe rustig verder hoor, iedereen die uw berichten leest heeft u al door..., meneer de "expert".

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het getuigt in ieder geval niet van grote deskundigheid om bij voorbaat bepaalde oorzaken uit te sluiten. Zeker niet als je dat doet met de meest voorkomende oorzaken, namelijk opstijgend vocht of condensatie. Volgens mij is het laatstgenoemde nog altijd het meest waarschijnlijke.

Moest TS nog verder deelnemen aan dit topic dan zouden we mits bijkomende informatie en mits wat proefnemingen met andere gewoontes misschien wel bepaalde oorzaken kunnen uitsluiten en andere bevestigen. 

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

ik denk dat die mens ondertussen al wel slimmer geworden is Charel.

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Laat jouw pleisterwerk uitvoeren door experts. Vraag vandaag nog gratis offertes aan, geheel vrijblijvend.

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Ontvang gratis en zonder verplichtingen offertes van experts voor jouw gipsplatenproject.

Offertes aanvragen
Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Wandtegels, hout, gipsplaten, kunststofpanelen, … De mogelijkheden voor wandbekleding zijn uitgebreid. Een overzicht van de materialen voor je wanden.

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, schilderij of hanglamp ophangen? Hoe doe je dat dan correct? We maken je wegwijs in de wereld van pluggen, kleefhaken, …

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag