Het gaat hier niet over buitenlucht die wordt verwarmd maar over het tegenovergestelde !
Het gaat over reeds warme buitenlucht die wordt afgekoeld in een buis die door een koudere omgeving passeert. De buiswanden zijn hierdoor een stuk kouder dan de passerende lucht waardoor er in de buis condensatie optreedt. Het is daarom dan ook dat zulke buizen moeten geisoleerd worden !
Vandaar ook dat zoiets gebeurt in de zomer en niet in de winter.
Grondwater in een ventilatiekanaal ? Ik had het over een AWW (aardwarmtewisselaar) die ondergronds loopt en waarin warme vochtige lucht in de zomer kan condenseren of die soms ook lek kan zijn.
Net zoals ventilatie vochtige lucht die ontstaan is in de woning kan ontrekken uit de woning kan het ook onbedoeld andersom werken en kan er vochtige lucht worden ingeblazen.
Vloeibaar water kan je inderdaad nauwelijks verplaatsen met een ventilator. Maar bij de aanzuiging via een buis die constant vochtig is waar er zefs water in staat zal dat door de luchtverplaatsing constant mee verdampen en als waterdamp worden meegevoerd. Hetzelfde principe als nat wasgoed van waaruit het water zal verdampen als er een luchtstroming (wind) overheen gaat.
Dat is echt geen onzin hoor !
Ik wil daarmee niet zeggen dat er elders geen oorzaak kan zijn maar het ventilatiesysteem lijkt mij op dit moment de hoofdverdachte en dient als eerste op de rooster te worden gelegd.
Maar men kwam dat blijkbaar nazien, laat ons afwachten wat het resultaat van dat nazicht is.