5

Vloerverwarming uitbreiden

Bartma
Bartma
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Onze bestaande woonkamer/keuken wordt uitgebreidt met een nieuw aangebouwd deel.

Het wordt een ruimte in z'n geheel, zonder scheidingen.

Nu moet de bestaande vloerverwarming uitgebreidt worden met een 4-tal circuits op een eigen collector. Deze collector komt op een andere locatie dan de bestaande.

Hoe worden deze beide systemen gekoppeld? Mijn eerste gedacht was het vertrek van de bestaande collector te verbinden met de aankomst van de nieuwe en het vertrek van de nieuwe naar de evenwichtsfles, waar de huidige aangesloten werd.

Ik denk dat ik het te eenvoudig zie?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

zo zou ik het ook doen. en heb ik voor mijn te vervangen vertakte ijzeren leidingen ook gepland.
zie wel dat beide collectoren gelijke diameters hebben zowel voor de centrale buisaansluiting als voor de kringen, zodat de stromingsdebieten gelijk kunnen zijn

0
Bartma
Bartma
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Dus vertrek CV -> oude collector vloerverwarming -> nieuwe collector -> retour CV?

Heb toekomstige situatie uitgezet en er zou een verbinding van 10m tussen beide collectoren komen en deze verbinding gaat langs het plafond moeten gebeuren.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

als een bestaande c.v collector te weinig in/uitgangen heeft ,  koppelt men een uitbreiding met een extra collector dan ook in lijn met de bestaande. nu zal er geen stukje buis van 10cm maar van enkele meters tussen zitten. Trouwens allicht in nieuwbouw met meerdere verdiepingen gebeurt het ook wel eens met 1 collector per verdiep en de collectoren onderling met buis aan elkaar verbonden.
bij mij is maar de helft van de woning onderkelderd en zou ik wel 4 buizen ondergronds moeten duwen tot onder de badkamer, ofwel een art-deco-vloerpatroon openbreken (waarvan zeker deze tegels niet meer bestaan).
1 enkele veel dikkere buis naar een 2de collector is meer haalbaar omdat er nu al een minstens even dikke staalijzeren ligt. in de plaats van dat oude systeem van op die hoofdbuizen af te takken zal er telkens een collector staan. eigenlijk 2 collectoren: 1 voor de warmwatertoevoer en 1 voor de retour

0
Nick 61
Nick 61
222 1624 Andere professioneel
2 jaren geleden

Welke buis ga je gebruiken om in het plafond te steken? Hoe ga je die ontluchten?

0
Bartma
Bartma
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Welke buis ga je gebruiken om in het plafond te steken? Hoe ga je die ontluchten?

Buis zal een grotere diameter hebben dan de interne diameter van de collectoren, dit ivm verlies door bochten.

Ontluchten via een automatische ontluchter op het hoogste punt in de technische ruimte.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen met een gasketel: alles over het onderhoud en de alternatieven

Verwarmen met een gasketel: alles over het onderhoud en de alternatieven

Een gasketel verwarmt je woning en sanitair water. Hoe onderhoud je een gasketel correct? En wat zijn de alternatieven als je hem wil vervangen?

Lees meer

Wat is de prijs van een radiator?

Wat is de prijs van een radiator?

Ontdek de prijs van radiatoren en vergelijk de kosten van paneel-, design-, handdoek-, en inertieradiatoren. Vind de beste radiator binnen je budget.

Lees meer

Een omkasting voor je warmtepomp voorzien? Hou hier dan zeker rekening mee!

Een omkasting voor je warmtepomp voorzien? Hou hier dan zeker rekening mee!

Wil je dat je warmtepomp minder lawaai maakt? Dan is een omkasting van je warmtepomp een prima idee. Maar werkt je warmtepomp dan nog altijd goed?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag