5

6% btw regeling aankoop appartement

mauriceke
mauriceke
#Regelgeving · 3 jaren geleden

wij kochten een appartement (nog in aanbouw nu) met de 6% regeling waarvoor we volledig in orde zijn.

in ons lastenboek staan bedragen incl. btw (echter zonder percentage) voor keuken en badkamer.

de bouwheer wil ons nu 21% aanrekenen voor het bedrag in het lastenboek en voor de meerprijs zou hij ons 6% aanrekenen.

we laten door een externe firma inbouwkasten plaatsen en dit is ook aan 6%.

hebben al verschillende instanties gecontacteerd maar niemand kan ons de juiste uitleg geven en of we de bouwheer kunnen verplichten om het bedrag in het lastenboek ook aan 6% te rekenen.

alvast bedankt

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Als de keuken en badkamer door de werken 100% onroerend goed worden ?

Bv het bad kan alleen verwijderd worden door breekwerken, lampen zijn inbouwspots en geen opbouwarmaturen, toilet inbouw, keukenkasten op maat en kunnen niet verwijderd worden door breekwerken . Dan is dit aan 6%

Echter de kookplaat in opbouw , keukentoestellen in opbouw is 21% , inbouw 6%

Zomaar stellen dat alles aan 6 % is nogal trikkie, je moet punt voor punt , toestel voor toestel nagaan of het voldoet aan ALLE btw regels.

Je vraag is daarom nogal ruim om een duidelijk antwoord te kunnen geven.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Waar kan ik terecht met vragen over btw?

Als u daarover een eenvoudige  hebt, kunt u contact opnemen met de FOD Financiën via het contactcenter of het contactformulier. Voor ingewikkelde  die een inzage in uw persoonlijke dossier vereisen, kunt u het best contact opnemen met uw lokale kantoor. U kunt er ook  de taxshift.

0
mauriceke
mauriceke
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

ja kas, de vraag is bij nader inzien ruim. we weten dat de oven, vaatwasser e.d. aan 21% zijn, alhoewel jij zegt dat inbouwtoestellen ook aan 6% zijn, het gaat ons echter vooral om de keukenkasten, bad, wc en badkamermeubels en daar zit de knoop.

vraag me ook af hoe de keuken- en badkamer installateur een factuur kan maken, deels aan 21% en deels aan 6%.

hebben via fod financiën en ons lokale bureau een circulaire (moeilijke materie voor een leek) ontvangen waar dit allemaal instaat maar de bouwheer weigert dit te accepteren. hij nam nog niet eens de moeite om de circulaire te lezen. maar het gaat hier om een bedrag van bijna 6.000 € verschil tussen de 21  en 6% en dat is toch een aanzienlijk bedrag waar we andere dingen mee zouden kunnen doen.

toch bedankt voor je  antwoord

ingrid

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden
0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden
Welk btw tarief van toepassing is , is een feitenkwestie . Een keuken kan zowel aan 6 als aan 21% gefactureerd worden ( als voorwaarden zijn voldaan) en dan zal je moeten kijken naar de juiste uitvoering hiervan. Bv de hanglampen of wandarmaturen in opbouw zal 21% zijn maar inbouwspots zullen dan weer rapper 6% nomeren. Inbouwtoestellen zoals een spoeltafel uit een stuk met het werkblad en uit hetzelfde materiaal zal 6% bedragen terwijl de inox inbouwcassette dan weer 21% zal zijn. Keukenkasten op maat gemaakt en specifiek voor die woning en zo geplaatst dat er breekwerk te pas komt bij verwijderen zal aan 6% kunnen. Terwijl standart hangkasten die modulair zijn rapper aan 21% worden genomen. HOE is alles dus specifiek gemaakt voor deze woning ? Een circulaire is moeilijke materie en staatbol van vakeigen technische boebah. Het is niet de bouwheer die bepaalt welk tarief er gehandeert moet worden , het is de aannemer die het toegepaste en correcte tarief moet toepassen. HEt verwerken van verschillende btw tarieven op de factuur is simpel hoor. Bedragen worden en moeten vermeld staan exclusief btw en met hierop het toegepaste btwtarief ( 0-6-12-21 %) Bedragen aan het zelfde btw tarief moeten opgeteld worden in een subtotaal en met het btwbedrag vermeld voor het gebruikte btw tarief Totale som van alle geleverde produkten en diensten inclusief btw.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de onroerende voorheffing en waarom betaal ik meer dan vorig jaar?

Wat is de onroerende voorheffing en waarom betaal ik meer dan vorig jaar?

Veel huishoudens krijgen deze weken een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing in de bus. Maar wat is het en waarom stijgt het bedrag elk jaar?

Lees meer

Half jaar extra voor sloop en heropbouw aan 6% btw?

Half jaar extra voor sloop en heropbouw aan 6% btw?

Blijft de btw op sloop en heropbouw voor bouwpromotoren nog aan 6%? N-VA stelt voor om het verlaagde tarief te verlengen tot eind juni 2025.

Lees meer

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag