3

renovatie ramen: drie-voudig glas?

wackowizzard
wackowizzard
#Bouwpartners · 2 jaren geleden

Raad je aan voor een renovatie van een open bebouwing met een spouwmuur van 7 cm waarin 4 cm EPS plaat-isolatie steekt (meer isoleren met EPS parels is niet mogelijk en buiten- of binnenmuurisolatie gaan we niet doen)?

Zoals je in de bijlage kan lezen, wordt in de EPC berekening een Uw waarde van 0,76 aan de muren gegeven.

Ik heb wel interesse in drievoudig glas voor de betere thermische isolatie, maar niet als dat kans op vochtproblemen op de binnenkant van de buitenmuren kan geven. Er komt wel een ventilatiesysteem (waarschijnlijk C+).

Bedankt voor je input alvast!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80964/screenshot-2022-11-06-at-173528-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ce86ac3a7d3b457f5c12c3cba60b17a8

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Ga voor D: geen (lelijke) raamroosters die koude lucht binnentrekken en warmterecuperatie.  k Denk dat je met D en superisolerend dubbel glas efficienter bezig zijt dan met c+ en driedubbel glas.  D en driedubbel is natuurlijk "beter" maar of je r de meerkost ooit uithaalt ...

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

zolang je U(glas) boven de 0,75 is, krijg je geen condens op je muren hee.

driedubbel glas van U=0,8 bestaat ook, niemand zegt je dat je het beste driedubbele van 0,5 of 0,6 moet nemen hee.
Weliswaar zijn er zwaardere dus duurdere  frames/kaders nodig voor driedubbel dan voor dubbelglas. Tenzij je het speciale drievoudige neemt dat Eurotherm/Vangheystelen heatmirror-glas noemt en waar het gewicht van de 3de glasplaat vervangen is door een doorzichtig membraan (ik heb i mijn huis zulk in m'n bestaande houten frames).

dubbelglas trouwens bestaat al met U(glas)= 1,0

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
2 jaren geleden

ook met U waarde van 0,75 kan je condensatie hebben.

Zelfs met muren van 0,24.

Dat wordt enkel bepaald door de temperatuur van de lucht (die bij sommige erg laag is), de RV en de oppervlakte temperatuur van het glas/muur.

Ik zeg altijd: bespaar je de kost van 3V glas en wat je uitspaart besteed je aan luchtdichting en ventilatie.

Want als je binnenklimaat verandert door nieuw schrijnwerk, ga je andere problemen krijgen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag