Verworven recht
Beste
Ik heb een huis gekocht, ge biuwd in 1963, dat ik nu zelf verbouw. De vorige eigenaar heeft het terrein verkaveld. Ik heb dan ook het stuk meet het huis als eerste gekocht. Nadien hebben mijn nieuwe buren het verkavelde stuk ernaast gekocht. In de akte werd opgenomen da ik mijn zijgevel blind moet maken, namelijk mijn 2 ramen dicht doen. Dat heb ik dan ook als eerste gedaan. Nu spreken de buren mij aan dat mijn dakgoot 4cm uitsteekt over hun terrein en dat ik dit moet aanpassen. Ik heb echter geen plannen om dit te doen, nog de middelen. Dit is eveneens niet opgenomen in de akte. Ik heb dan ook geweigerd, al wou ik wel luisteren naar een eventuele oplossing. Na een gesprek met de eigenaar en de architect blijven ze zeggen dat het moet en zal weg gaan en dat het hun niet veel kan schelden hoeveel het mij zou kosten. Na zelf onderzoek zou ik echter verworven recht kunnen gebruiken, aangezien mijn huis en dakgoten er stonden voor het terrein verkaveld werd en dat zei het terrein kochten na mij, met kennis van de huidige toestand. Klopt dit? Of moet ik mij juridisch toch klaarmaken? Hartelijk dank voor advies.