servitude weg vervalt bij extra toegang?

12

servitude weg vervalt bij extra toegang?

servitudeweg opheffen
servitudeweg opheffen
#Tuin · 3 jaren geleden

Beste,

Wij hebben een servitudeweg waar we doorgang moeten verlenen aan achterliggend bos. Nu is die weg door de jaren heen versmalt door de groei van verschillende eiken van meer dan 100 jaar oud. Hierdoor kan er geen zwaar verkeer meer door, enkel nog (smalle) personenwagen van maximum 2,40m breedte. De achterliggende eigenaar heeft in 30 jaar nooit 1 keer mee betaalt in het onderhoud van de weg.  Die eigenaar (nu erfgenamen) heeft sinds 20 tal jaren geen ingesloten grond meer aangezien hij ook naastgelegen weilanden bezit en daar een eigen toegangsweg heeft naar de openbare weg welke voldoende breed is voor vrachtwagen of traktor. Hij wil echter deze niet onderhouden wegens luiheid. Het is gemakkelijker te rijden om over (gratis) kort gemaaid weggetje dan zelf de boel onder controle te houden op zijn eigen weg. Nu ligt er zwarte gronddoek op onze servitudeweg wegens onmogelijk te onderhouden door gezondheidsproblemen. Kunnen of mogen wij onze weg volledig afsluiten ten eerste omdat hij versmalt is door de eeuwen en niet meer toegankelijk is voor landbouwmachines en ten tweede omdat de achterliggende eigenaar een eigen toegangsweg heeft die veel gemakkelijker is om doorgang te verlenen?

Alle reacties

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

1) dat recht op doorgang vervalt wanneer de gebruiker via een openbare of minder hinder veroorzakende weg op zijn weiland raakt, zo eenvoudig is dat 2) de gebruiker staat ook in voor het onderhoud, wat niet wil zeggen dat hij zomaar uw bomen mag snoeien of wat dan ook, U mag zelfs 1 of meerdere poorten plaatsen maar indien hij gebruiksrecht heeft moet U hem wel doorgang verlenen, U hoeft trouwens ook niet te bewijzen dat hij al 30 jaar geen gebruik maakt van de doorgang, hij moet bewijzen dat hij er wel gebruik van maakt(e)

0
Lawstudentvub
Lawstudentvub
0 1 Andere professioneel
2 jaren geleden

Servitude... Altijd een moeilijk onderwerp.

Al lijkt de hele situatie mij wat onduidelijk. 

Kan u wat toelichting bieden?

Hoe klein/breed is de weg? Op plan/realiteit? Op wiens land ligt de weg? Ligt de weg op uw stuk of zijn bos/weiland? Indien de uwe... diende u zelf in te staan voor het onderhoud van u deel van de weg. Dat is wa servitude en recht van doorgang met zich meebrengt.De eigenaar vd servitude is verantwoordelijk voor onderhoud en mag de doorgang niet zo maar versmallen... ook niet door aanplantingen.

Bij goed nabuurschap lijkt delen van kosten gepast en beleefd maar naar mijn weten niet verplicht. Helaas bent u de dupe van de andere eigenaars nonchalanche.

Gezondheisproblemen kunnen helaas niet worden aangehaald. U bent verantwoordelijk en dient zelf een oplossing te vinden voor onderhoud. 

Volgroeiende eiken van 100 jaar zullen nu ook niet in de laatste jaren meer zijn gegroeid in de breedte lijkt me? 

Waarom wenst u de tegenpartij de doorgang te ontzeggen? Dit dient dermate correct beargumenteerd te worden voor aleer zelf de weg af te sluiten. Wilt de overige partij wel of niet met een tractor zijn weilanden te onderhouden? Een gemiddelde tractor is tussen de 2a3m breed. Dit zou dus best kunnen lukken en men zal automatisch na herhaaldelijk gebruik een open bandenspoor creeeren.                                                    Een prive wandeling bovendien in een prive bos/weiland kan eveneens niet zo maar worden ontzegd. Dit zorgt immers voor geen hinder lijkt mij. Een eenvoudige poort en sleutel kunnen een oplossing bieden.

Tot slot vraag ik mij helaas af dat eens voor de rechtbank, het moeilijk aangetoont kan worden dat de servitude effectief niet door de tegenpartij gebruikt werd voor het bezoeken van zijn bos en weilanden...  Mogelijk zijn woord tegen het uwe.

Interessante topic deze. 

Goede raad: probeer toch samen een oplossing te vinden. 

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zon, schaduw of iets ertussen? Zo kies je de juiste planten voor je tuin

Zon, schaduw of iets ertussen? Zo kies je de juiste planten voor je tuin

Ontdek de beste planten voor zon, schaduw of halfschaduw. Met tips voor parasolbomen, bodem en slimme combinaties voor elke tuin.

Lees meer

Tuinexpert: "Voor deze tuinklussen is januari hét ideale moment"

Tuinexpert: "Voor deze tuinklussen is januari hét ideale moment"

Ook in de winter is er werk aan de winkel in de tuin. Expert Bart Verelst legt uit welke tuinklussen je in januari kan uitvoeren.

Lees meer

Een moestuin in de zomer? "Het is nog niet te laat om te beginnen"

Een moestuin in de zomer? "Het is nog niet te laat om te beginnen"

Wat kan je oogsten en nog planten in de moestuin tijdens de zomermaanden? We vroegen het aan tuinexpert Jo Degens van Horta Zonhoven.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag