15

Condens schuifraam

Glenn80
Glenn80
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden

Onze nieuwbouw ( sleutel op de deur ) was eind 2021 klaar met tal van mankementen tot gevolg.

nu hebben we in onze woonkamer en schuifraam. Wanneer de buitentemperaturen aan het zakken zijn s'nachts staan we s'morgens op met condens op de binnenkant van ons aluminium schuifraam. Dit enkel aan de binnenkant van de buitenkader aan de slotzijde van de kader , dit over de hele lengte. Ik voel dat er langs die zijde ook tocht doorkomt. Volgens de bouwpromotor is dit volkomen normaal ! Wat is jullie oordeel hierover.

daarnaast hebben we ook een scheur over de gehele lengte in  het plakwerk in de dagkant, dit zowel aan de slotzijde van het schuifraam en onze aan de slotzijde van onze voordeur ! Volgens promotor is dit geen probleem aangezien ik enkel met een scherp mes doorheen de scheuren moet gaan en zo zou er binnenin de muur iets van pvc profiel zitten, dus we moeten ze diep snijden los door het pvc profiel door. Daarna terug plamuren, plakken en verven en klaar volgens hem.

jullie oordeel ?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81610/d00bedf2-6aa8-401e-ab62-71ba8c25d17a.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=42c587b86fbacd84a982354f7545d04fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81610/4b105278-dddd-47b3-8cec-875b1292be16.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8f5ac13abc036171467aefbab45fb065https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/81610/515c6d3d-00a4-405e-a1ad-00a70ec42526.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2384d37ffb11bd7176d611e577e677a0

Alle reacties

0
Glenn80
Glenn80
0 5 Andere particulier
3 jaren geleden

Kweet het, zijn oplossing is met nen fein 2 zaagsnedes maken 😂. Maar dit sta ik niet toe...

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Eerlijk ? Ik zou het zo laten. Sinds deze "ventilatie" wetgeving er is gekomen vind ik als prof het onderdeel "roosters" zowat het slechtste wat een bouwer is overkomen. Ik stel zelfs voor aan mensen om zo spoedig mogelijk deze roosters te dichten met een dichtingskoord tegen lawaai en koude of om de mogelijkheid te bekijken om gewoon een boete te betalen. Wij moeten er als constructeur alles aan doen om ons schrijnwerk aan de hoogste normen te laten voldoen en dan moet  men over ettelijke meters grote gaten maken. Je kan op vele manieren ventileren oa door ramen open te zetten net zoals vroeger. Je kan namelijk op ramen ook bvb een ventilatiestand monteren die er voor zorgt dat je ramen op een veilige manier kan open zetten zeker op verdiepingen. Enige voordeel dat roosters bieden is dat je idd op gelijkvloers geen ramen kan laten open staan bij afwezigheid. Onze wereld is niet meer zo veilig. En voor de rest zijn we gewoon beetje luxe lui. Bij roosters moet je niet veel doen, ramen moet je sluiten. En zodra men de woning betrekt zal in 85 % van de gevallen de roosters niet eens worden gebruikt. Men vergeet het gewoon. Bovendien zijn ze ook niet zo makkelijk te bedienen. Zal ze wat te lang zijn dan moet je zo eens een klepje proberen te bedienen. Wat een miserie. Om maar te zwijgen over de hoogte waar ze zittenof als er een laag kastje voor het raam staat. Maar goed dat is mijn gedacht. Wie beetje normaal leeft heeft en wat ventileert door de ramen open te zetten doet het ook goed. Is trouwens zeer goed tegen de beestjes in je bed op de slaapkamers. Die gaan dood als het te koud en te tochtig is. Das de reden waarom beddegoed vroeger buiten hing . 

Met een Fein ga je die klep zonder beschadiging niet door gezaagd krijgen. Het scharnierpunt tussen klep en roosterlichaam zit dieper en dat moet je ook gaan doorzagen dus da lukt nie. Oozaak van de condensatie zal die rooster ook niet zijn. Rooster is ook thermisch onderbroken en dat stukje is te klein. En waarom dit nou op "overmaat" besteld is is mij ook een raadsel. Omdat je dan die zwarte eindstukken ziet zitten ? So what er zijn ergere dingen in de wereld.  

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik ben zeker ook geen voorstander van raamroosters, maar hier is dat nu eenmaal zo voorzien en hoort dat bij het ventilatiesysteem C.

En dan moeten die roosters constant kunnen werken, niet alleen opdat je zou kunnen voldoen aan de huidige ventilatieeisen, maar ook omwille van de gezondheid van de bewoners en van het gebouw.

Hier heeft die condensatie wellicht (ook) een andere oorzaak maar een gebrekkige ventilatie kan zoiets ook in de hand werken. Ik denk zelfs, onafgezien van een bijkomende oorzaak, dat je die condensatie niet zou hebben gehad indien dat ventilatierooster zoals bedoeld open zou zijn geweest.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
3 jaren geleden

Ventilatie C (of C+) zouden ze moeten verbieden. De enige goede manier is D-ventilatie met een passieve warmtewisselaar.  Heb ik in 1995 als een der eerste belgen geïnstalleerd.  Je hebt wat meer buizen nodig omdat D lucht inblaast in de droge ruimtes.  Deze lucht is voorverwarmd door de afgezogen lucht uit de natte ruimtes.

Het advies van moes om op grootmoeders wijze te ventileren (ramen openzetten) moet je vooral niet opvolgen: oude huizen waren / zijn tochtgaten die met de ramen dicht nog verluchtten doch recente constructies zijn "luchtdicht" en "moeten" geventileerd zijn. 

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zo kan je natuurlijk alles uit context trekken. Ik heb namelijk nooit gezegd dat je niet moet ventileren. Dat maakt u er van om uw punt te maken. Zo is het wel gemakkelijk. Maar ik hou niet zo graag vast aan van die fundamentalistische overtuigingen die ook in de bouwsector sluipen en waar "het geloof in geforceerde kunstmatigheid de overhand neemt. Niks zou zo natuurlijk als bouwen moeten zijn maar we dwalen er verder en verder vanaf. Wat ik wel heb laten doorschemeren is dat ik de oplossing "roosters" een slechte oplossing vind als je alles in rekenschap brengt en dat is vooral de luxe houding van de bewoner die na een tijd die roosters gewoon vergeet. Idem dito trouwens die D ventilatie systemen waarvan is bewezen dat de interval voor onderhoud en kuisen groter word naar mate de ouderdom of tijdsverloop. Dit met allerlei gevolgen vandien Rapporten daaromtrent in bvb passief gebouwen in Nederland bestaan al veel langer. Zoals ik zei kan je op je ramen een systeem monteren dat ventilatie toelaat in de kipstand zonder dat je daarbij de positie van kipstand nodig hebt. En als u nu zegt dat ramen open zetten niet goed is als ventilatie tja dan weet ik het ook helemaal niet meer. Continue ventileren lijkt mij weer zo,n dogma bij de "venti-lievers" Blijkbaar dus liever een kunstmatige omgeving fabriceren om in te leven waarvan men weet dat heel veel mensen last hebben van geluid, gezoem, zere keel enz enz enz enz. grtn (ex werknemer Renson die dus beetje weet hoe de vork in de steel zit en hoe d emarketing er rond draait)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: welke oriëntatie van een woning zorgt voor de beste lichtinval?

Vraag aan de lichtexpert: welke oriëntatie van een woning zorgt voor de beste lichtinval?

Ontdek de beste oriëntatie van je woning volgens lichtexpert Joël Sels. Kies slim tussen noord- of zuidgericht bouwen.

Lees meer

Dé kleuren voor je ramen en deuren en 5 andere trends

Dé kleuren voor je ramen en deuren en 5 andere trends

Ontdek de nieuwste trends en innovaties voor ramen en deuren: van de nieuwste kleuren en gerecycleerde deuren tot slimme ramen.

Lees meer

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen is eenvoudig én budgetvriendelijk. Ontdek hoe je het aanpakt en wat het ongeveer kost.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag