Dampremmende folie ja of nee?
Alle reacties
Is het de bedoeling dat je gaat isoleren tussen de spanten, dus tussen plafond en houtvezelplaten ? In dat geval zou ik omwille van de vele obstakels losse isolatie tussen de spanten aanbrengen, bijvoorbeeld cellulosevlokken. Een dampscherm is hierbij niet nodig en zou je ook onmogelijk volgens de regels kunnen aanbrengen.
Of wil je na herstel van de bevloering met houtvezelplaten de isolatie hier bovenop leggen ?
Wat ben je trouwens van plan met de zolderruimte ? In de meeste gevallen is het namelijk beter om ipv de zoldervloer de dakhelling optimaal te isoleren en van een dampscherm met eventuele verder afwerking te voorzien.
Het spreekt voor zich dat je altijd een dampscherm moet plaatsen. Onbegrijpelijk dat sommigen nog steeds voorstellen van dat niet te doen (maar dan wel voor een dak, alsof de mogelijks vochtige lucht dan niet van onder de zolderverdieping zou komen). Zo zie je maar dat velen eigenlijk niet weten over wat ze praten. elke fabrikant van isolatie of dampscherm zal je voorbeelden aanreiken hoe je dat kunt doen.
bij balken in de vloer wordt een dampscherm gedrapeerd over de balken en vervolgens geïsoleerd.
Neen Seesnake, het is eerder onbegrijpelijk dat een enkeling er steeds maar van uitgaat dat een dampscherm altijd en overal nuttig is.
De omstandigheden maken of het nodig is of niet ! Een dak is niet gelijk aan een zoldervloer !
In het geval van een open zolder zoals hier, kan immers de eventueel doordringende waterdamp vrij verdampen vanuit de isolatie naar de zolderruimte toe tenzij je daar een dampdicht materiaal zou aanbrengen.
En het draperen van een dampscherm waarbij het dus voor een groot deel aan de koude kant van de isolatie zou zitten is al helemaal uit den boze !
Als er al een dampscherm nodig is dan moet dat uiteraard volledig aan de warme kant van de isolatie zitten en nooit, zelfs niet gedeeltelijk, aan de koude kant ! Dat is een basisprincipe.
Meerdere professionals hier hebben je dat vaker proberen uit te leggen waarom jouw redenering fout is.
Het begint al met niet in te zien dat een zolder vloer of een dak isolatie hetzelfde is : er mag geen vochtige lucht doorheen de isolatie gaan
of die isolatie nu op de vloer ligt of in het dak maakt natuurlijk niet uit: het gaat in beide gevallen om de warme lucht (van beneden) die per graad Celsius 6% meer vocht kan bevatten en op een zeker moment dermate wordt afgekoeld (eens voorbij de isolatie) dat condensatie zal optreden)
ik stel nu vast dat je het ofwel nog steeds niet begrepen hebt, of nog steeds niet wilt begrijpen.
ik stel ook vast dat je niet inziet waarom een dampscherm geplaatst wordt, nml om te vermijden dat vochtige lucht kan condenseren in de isolatie waardoor die niet meer functioneert.
wanneer vochtige lucht doorheen de isolatie kan (bij gebrek aan dampscherm) dan zal die lucht natuurlijk niet vrij verdampen maar condenseren gezien de koudere omgeving (niet verwarmde zolder/niet geïsoleerd dak).
Onbegrijpelijk dat men de basisprincipes van condensatie niet eens kent en gaat beweren dat vocht gaat verdampen in een koude omgeving, in casu de koude zolder!
zoals anderen ook al gezegd hebben, meerdere fabrikanten van isolatie en dampschermen geven in hun technische fiche/support pagina voorbeelden van hoe een zoldervloer met roostering) dient voorzien te worden van een dampscherm dmv drapering.
zo jammer dat men forumleden zo op een fout spoor zet , gezien de essentiële noodzaak van een dampscherm en de ernstige en kostelijke gevolgen van dat niet te plaatsen.
maar ik ben blijkbaar niet de enige die zich daar aan stoort.
@Seesnake
Wanneer je schermt met "meerdere professionals hebben u proberen uit te leggen" gaat het altijd om die één en dezelfde persoon met zijn erg kenmerkende stijl die zich op verschillende fora steeds weer opnieuw aandient met telkens weer een andere schuilnaam. Je moet daar eerlijk in zijn.
In plaats van altijd zo snel anderen te beschuldigen van het geven van foute informatie zou je zelf ook eens wat moeite kunnen doen om u te verdiepen in de noodzaak van een dampscherm in bepaalde situaties.
En onderzoek vooral ook waarom het fout is dat een dampscherm zoals bij drapage voor een groot deel aan de koude kant van de isolatie zou zitten.
@Jidrie
Bij twijfel vraag informatie bij een echte professional op dat gebied zoals onder andere Isolatiewerken Verhoeven uit Kampenhout. Je kan die ook vinden als professionele raadgever van Livios.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?
Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.
Lees meer
Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur
Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.
Lees meer
Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie
Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen