9

Atmosferische ketel appartement

Dirk-89
Dirk-89
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Beste allen,

Ik zit met een bestaande atmosferische ketel (type B) geplaatst in 2013, in een badkamer van een appartement.

ik zag dat een gelijkaardige vraag reeds in 2016 beantwoord werd, maar ik begreep dat de normen ondertussen verstrengd zijn...

Recent werd de ketel afgekeurd met als redenen op het attest: plaatsing in badkamer en ontbreken bovenverluchting.

Ivm plaatsing in badkamer, zegt de ene installateur dat bestaande atmosferische ketels in badkamers zowiezo afgekeurd moeten worden onafhankelijk van de verluchting.

De andere installateur zegt dat deze eventueel nog in gebruik kan blijven mits verluchting in orde is.
Google gaf mij ook niet veel duidelijkheid...

Wie heeft er gelijk en waar kan ik de wetgeving hierover vinden?
(De overstap naar een condensatieketel geeft problemen in een appartementsgebouw, vandaar de vraag)
Dank bij voorbaat

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Atmosferische ketels mogen in gebruik blijven, ook hersteld en zelfs vervangen worden onder bepaalde voorwaarden als er geen alternatief is. Probleem is echter dat je zo goed als geen installateur gaat vinden die dit wil doen. Reden is commercieel en niet wettechnisch. Alle ketels in bv 30 appartementen vervangen is heel wat lukratiever dan een reserveonderdeel gaan zoeken op het internet voor een oudere ketel. "" en "" zijn zowat standaard antwoorden. Hoef daar geen tekening bij te maken. 

Om een indruk te schetsen van de attitude in die sector hieronder een anekdote uit eerste hand.

Een 6-tal maanden geleden bij het 2-jaarlijkse onderhoud van mijn perfect werkende atmosferische ketel (woning, geen appartement) beweerde de CV-installateur dat mijn rendement slechts 60% (print uit meetapparaat) was en de ketel vervangen moest worden. Afgekeurde ketel dus. Ken niets van ketels, maar zei hem dat een rendement van 60% onmogelijk is omdat dit zou betekenen dat je het gas deels gewoon de lucht in blaast. Bel een andere op, resultaat rendement 90%. In een later telefoongesprek gaf hij dan eindelijk toe dat die 60% "" een foute meting kon zijn, " was zijn argument. 

0
Dirk-89
Dirk-89
0 4 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt voor uw reactie, ik ondervind inderdaad ook veel tegenstrijdigheden en snap volg volledig het winst perspectief...

De ketel werkt ook perfect, er is geen alternatief, waar kan ik precies die voorwaarden voor het in gebruik blijven vinden?

de afkeuring is gestoeld op gebrek aan verluchting (daarvoor kon ik staving online vinden) en op het feit dat deze geplaatst is in een badkamer.

dit laatste feit is volgens 1 technieker zowiezo een reden voor afkeuring, volgens een andere niet, maar ik kon online geen enkele staving hiervoor vinden...

0
Nick 61
Nick 61
222 1631 Andere professioneel
2 jaren geleden

Sinds 2015 is het verboden om atmosferische gasketels in badkamers, toiletten of slaapkamers te plaatsen, bestaande ketels mogen blijven op voorwaarde dat de eisen voor afvoer van de verbrandingsgassen en verluchting nageleefd worden. Sinds 1 juni 2010 is een keuring van de opstapplaats van het toestel verplicht, aan de hand van dit attest zou je moeten weten of de verluchting en afvoer van rookgassen voldoet aan de eisen van toepassing op jouw ketel. Waarschijnlijk heb je dit attest niet en kan je dit eisen bij de installateur die in 2013 de ketel geplaatst heeft. De norm die van toepassing is op jouw ketel is die wat van kracht was in 2013, niet die van nu.

0
Dirk-89
Dirk-89
0 4 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt voor je reactie Nick.

ik las dat die audit van de opstelplaats enkel verplicht is bij toestellen ouder dan 15 jaar?

0
Nick 61
Nick 61
2 jaren geleden

Dan heb je me verkeerd begrepen, het gaat hier niet over een audit van je ketel maar het is sinds 1 juni 2010 verplicht om een keuring, een keuring, lees het goed, een keuring en geen audit van je ketel, dit is een keuring van de opstelplaats van het toestel met betrekking tot de goede werking van de afvoer van de rookgassen en de verluchting van de stookruimte. Bij de oplevering van jouw ketel had de installateur jou dit keuringsverslag moeten overhandigen of het is aanwezig in de documenten bij je ketel. Nogmaals geen audit maar een stookplaatskeuring.

0
Dirk-89
Dirk-89
0 4 Andere particulier
2 jaren geleden

Beste, uit welke bron haalt u deze info, ik kan over deze verplichting niks terugvinden online...

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Onderhoud en keuring is maar verplicht als je CV ketel vanaf 20Kw of méér is..

https://www.vlaanderen.be/verplichte-verwarmingsaudit-voor-cv-installatie-die-ouder-is-dan-5-jaar

https://www.vlaanderen.be/keuring-en-onderhoud-van-uw-verwarming/luchttoevoer-rookgasafvoer-en-ventilatie-bij-centrale-verwarming

Als je goed zoekt vindt je nog wel B ketels, Nederland, maar moet je andere gas sproeiers steken.

Nu dit is uiteindelijk uitstel van executie. Vroeg of laat hang je er toch aan voor de moeite, je zal desgevallend een andere plaats moeten zoeken om je CV ketel ergens te plaatsen. Keuken - Kelder.

Condensatie ketels mag je overal plaatsen..Zolang je uitlaatpijp maar ergens naar buiten kan.. Maximum lengte is 12 meter dacht ik?? of je moet er een kopen met extra ventilator om de gassen weg te duwen..

0
Nick 61
Nick 61
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste, uit welke bron haalt u deze info, ik kan over deze verplichting niks terugvinden online...

Htpps://omgeving.vlaanderen.be/erkenningen

Voor alle duidelijkheid het gaat niet over de verplichte 5 jaarlijkse audit maar over de keuring van de stookplaats bij een nieuwe of aangepaste ketel dit is de wet van 1 juni 2010. Je ketel mag zeker blijven werken zolang je aan de wettelijke bepalingen voldoet mbt verluchting van de stookruimte. Zeer belangrijk is het om te weten dat dit voor alle vermogens van ketels gaat en niet vanaf 20 kw, vanaf 20 kw en groter geldt de onderhoudsplicht, kleiner dan 20 kw is dat niet.

0
Dirk-89
Dirk-89
0 4 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt voor de duidelijke info Nick

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Airco in huis: in welke kamer is het slim en waar juist niet?

Airco in huis: in welke kamer is het slim en waar juist niet?

Airco installeren? Ontdek in welke kamers het een goed idee is en waar je beter andere oplossingen overweegt.

Lees meer

Temperaturen dalen: met deze 5 tips hou je het warm in huis

Temperaturen dalen: met deze 5 tips hou je het warm in huis

Moet 's nachts de verwarming aan of uit nu de temperaturen dalen? En op hoeveel zet je de thermostaat het beste? Met deze tips hou je het warm in huis.

Lees meer

Verwarming in de slaapkamer: dit zijn de beste opties en hun prijskaartje

Verwarming in de slaapkamer: dit zijn de beste opties en hun prijskaartje

Kies je voor hoofd- of bijverwarming in je slaapkamer? Ontdek welke verwarming het meest geschikt is voor jouw slaapkamer en het prijskaartje ervan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag