16

Aanbouwgarage isoleren

JenteU
JenteU
#Isolatie · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Recentelijk kochten wij een woning met een aangebouwde garage.

De garage is nog niet geïsoleerd waardoor er koude naar de woonst trekt.

Aangezien de bovenzijde van de garage fungeert als dakterras is het niet mogelijk om aan de buitenkant te isoleren.

Wat is de correcte manier om mijn plafond voldoende te isoleren langs de binnenzijde?

Dank bij voorbaat.

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Het dampscherm zit tussen de isolatie en de "warme" ruimte in dit geval de garage. 
Dus beton, isolatie en dan dampscherm 

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je spreekt van aangebouwde garage. Dus niet inpandig ?

Is de muur tussen de woning en de aangebouwde garage een oorspronkelijke buitenmuur ? Met een verbindingsdeur tussen garage en woning ?

In dat geval vrees ik dat er niet veel te winnen valt door het plafond van de garage te isoleren. Ik denk dat het dan eerder te overwegen is om die kost en moeite te steken in het isoleren van de tussenmuur en verbindingsdeur.

Inderdaad een garage die 20j geleden tegen de oorspronkelijke buitenmuur is gebouwd bij de renovatie toen. Helaas is er toen niet aan isoleren gedacht door de toenmalige eigenaar.

Dat wil zeggen dat je door de destijdse aanbouw van die garage nu minder warmteverlies hebt vanuit de woning.

Terwijl die muur vroeger de scheiding tussen de verwarmde binnenruimte en de buitenomgeving was, is dat nu de scheiding tussen de verwarmde binnenruimte en een onverwarmde binnenruimte waar het nooit zo extreem koud kan worden als buiten.

Het warmteverlies vanuit de woning gaat dus het minste zijn daar waar er een garage tegenaan is gebouwd.

Indien je voor de woning het warmteverlies verder wilt beperken dan moet je je vooral focussen op alle overige buitenmuren. En dan kan je tegelijk ook nog de muur tussen garage en woning mee isoleren.

Het isoleren van die garage, hetzij de muren, hetzij het dak of beiden gaat u voor de woning nauwelijks iets kunnen opbrengen. Je zou dit enkel kunnen doen indien je de garage om één of andere reden zou willen verwarmen.

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Plafond garage met XPS isolatieplaten kleven met spuitlijm Rectavit, en je poort niet vergeten... 

0
Feter
Feter
2 jaren geleden

Dat de bovenkant een dakterras is, dat alleen is geen reden om niet van boven te isoleren. 
Een vloer kan je ook isoleren dus een dakterras ook, maar de kosten zullen natuurlijk een beslissende factor zijn.

En idd de deur en muren niet vergeten. 

0
JenteU
JenteU
0 10 Verbouwer
2 jaren geleden

Moet ik hier een dampscherm plaatsen?

En hier hoeft geen luchtspleet aanwezig te zijn tussen plafond en isolatie?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Nee, geen dampscherm of luchtspleet

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Net wel dampscherm. 
je krijgt er ongetwijfeld condensatie. 

0
Feter
Feter
2 jaren geleden

Hoe breed is de garage? Of te wel is de binnenmuur niet te isoleren?

0
JenteU
JenteU
0 10 Verbouwer
2 jaren geleden

Hoe breed is de garage? Of te wel is de binnenmuur niet te isoleren?

De garage heeft een oppervlakte van 38m². De binnenmuren wil ik ook isoleren, al dan niet de spouwmuur ( indien geschikt hiervoor ). De dakisolatie aan de buitenkant plaatsen wordt bijna onmogelijk aangezien het niveau daarna hoger gaat liggen dan de aanpalende slaapkamer. Dit "verplicht" mij ertoe isolatie aan de binnenzijde te plaatsen. Het concept bouwen en verbouwen is nieuw voor mij dus ik probeer eerst voldoende informatie te vergaren.
0
Feter
Feter
2 jaren geleden

Oppervlakte is niet zo belangrijk, de breedte wel en ook de lengte. Wanneer je aan de binnenkant gaat isoleren en niet de spui, Gaat de dikte van de isolatie en wandbekleding van de bv breedte af, maal 2 (aan beide kanten)

0
JenteU
JenteU
0 10 Verbouwer
2 jaren geleden

Oppervlakte is niet zo belangrijk, de breedte wel en ook de lengte. Wanneer je aan de binnenkant gaat isoleren en niet de spui, Gaat de dikte van de isolatie en wandbekleding van de bv breedte af, maal 2 (aan beide kanten)

Maar wat is nu de juiste volgorde voor de plafondisolatie?

Betonconstructie, dampscherm, isolatie, bekleding?

0
Feter
Feter
2 jaren geleden

Het dampscherm zit tussen de isolatie en de "warme" ruimte in dit geval de garage. 
Dus beton, isolatie en dan dampscherm 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag