Nachttemperatuur 5 of 2°C laten dalen tegenover dagtemperatuur?
Hallo,
onze verwarming is met radiatoren en een centraleverwarmingsketel. De aanvoertemperatuur is 55-60°C en de retour is +- 35°C. Radiatoren zijn waterzijdig goed ingeregeld en voorzien van een modulerende circulatiepomp.
Is het nu energiezuiniger om de temperatuur 's nachts op bvb 16°C te houden en overdag 21°C of is het energiezuiniger om 's nachts bvb 19°C te houden en over dag 21°C?
Als je bvb om 7u 's ochtends opstaat dan moet je in het eerste geval de thermostaat al laten opspringen om bvb 5u om het tegen 7u terug op 21°C te zijn en in het 2de geval moet je hem mss maar om 6u laten opspringen.
Als je de keteltemperatuur hoger zet dan is het natuurlijk ook sneller warm maar ik denk dat over dat punt het iedereen wel eens is dat het energiezuiniger is om de keteltemperatuur voor verwarming zo laag mogelijk te houden.
Zijn hier studies over die zwart op wit beste van de twee bewijzen? Ik zoek dus niet naar "meningen" maar naar puur bewijs. Want ik weet dat iedereen hier wel "zijn of haar menign over heeft" ;-)