Bakstenen niet geschikt voor spouwmuurisolatie
Woning (rijwoning) uit 1966 aangekocht, met 7 à 7,5 cm spouw (weet dit doordat expert spouwmuurisolatie dit opgemeten heeft)
Nu ben ik aan het kijken wat ik allemaal kan doen wat betreft isolatie. Vloer wordt grondig geïsoleerd om over te kunnen schakelen op vloerverwarming.
Dak wordt met verloop van tijd ook grondig geïsoleerd. Ben er nog niet over uit of dit meteen zal gebeuren gezien asbest onderdak.
Maar mijn vraag betreft de spouwmuurisolatie. Hiervoor heb ik offerte laten opmaken door 2 bedrijven. 1e bedrijf: geen probleem, spouwmuurisolatie kan perfect, brede spouw is voordeel. 2e bedrijf: bakstenen 'slorpen' zeer veel vocht op, met de gekende gevolgen vandien bij vriesweer (vorstschade, mogelijks zelfs vochtproblemen). Als ze ooit nog problemen hebben met spouwmuurisolatie is het met deze steen. Nu had ik zelf gelezen dat er enkel bij geglazuurde stenen / geschilderde bakstenen met dampdichte verf een probleem is. Vroeg aan deze vertegenwoordiger of hij een naam kon geven voor deze stenen omdat ik dit wat verder wou 'onderzoeken' maar kon hierop geen antwoord bieden.
Nu is de vraag dus: zijn hier experten die hierover een second opinion kunnen geven? (ervaring met dit type baksteen?).
Het was de bedoeling om deze steen wit te zetten. Heeft het schilderen (dampopen) of kaleien (ik las ergens dat dit vocht 10 keer zo snel afvoert als dat het opslorpt) een impact op dit 'verdict'? (hetzij positief, hetzij zelfs negatief)
Alvast bedankt aan al wie de tijd neemt om hierop te antwoorden en zijn / haar mening te geven!
Julian