5

Vrieskou en bodemplaat

DirkH
DirkH
#Fundering · 3 jaren geleden

Vorige donderdag is de betonnen bodemplaat van onze nieuwbouw gegoten, 30 cm dik. Vannacht heeft het 5 graden gevroren en morgen geeft men nog kouder. De plaat is niet afgedekt met een zeil, is dat een probleem? Gaat die bodemplaat niet barsten of verzwakt zijn?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Of het nu al dan niet kwaad kan..

De plaat is gegoten,, zal dus verder niets meer aan te doen zijn..

Terug opbreken is buiten de kwestie..

Hoe dik moet funderingsplaat zijn?

Indien je geen wapening in de fundering aanbrengt dan  deze rond de 30 cm . Door wapening toe te voegen kan je de dikte beperken tot zo'n 10 a 15 cm.

0
DirkH
DirkH
4 106 Andere particulier
3 jaren geleden

Ze is 30 cm

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
3 jaren geleden

Er zijn ondertussen 4 dagen van verharding gepasseerd. 

Er is nu geen kans meer op bevriezing. Zelfs na een enkel dag van verharding zou je nauwelijks schade hebben, in het slechtste geval zou dat enkel het bovenste laag kunnen zijn, en dat kan geen kwaad.

Weet ook dat het proces van verharding op zich warmte opwekt en dat ook de grondtemperatuur positief inwerkt op de temperatuur van het beton.

Ik zou me dus geen zorgen maken.

0
DirkH
DirkH
4 106 Andere particulier
3 jaren geleden

Thx voor de duidelijke uitleg!

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden
De warmte afkomstig van de chemische binding reactie van water met cement is wel verstoord door het bevriezingsproces van het water. Daarom dat in de wintermaanden stoffen worden toegevoegd om het bevriezingspunt van water onder nul te brengen.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag