18

Dakspant adequaat vervangen?

bglvanb
bglvanb
#Dak · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Bij ons is een dakkapel geplaatst. Nu hebben ze de horizontale dakspant vervangen voor één staander. Voor mijn gevoel is de vervanging veel minder robuust als de oorspronkelijke situatie. Het verschil is zo groot dat ik me zorgen maak over de stabiliteit van het geheel. Onder de nieuwe verticale staander loopt wel een horizontale balk onder de houten vloer. Dus dit is wel steviger dan enkel de vloerdelen. Wat is jullie mening? 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82374/nieuwesituaties-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e555735369cf5f1599893989be3cc58bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82374/oudesituatie1s-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=89cab70f21b70bbcf9208877c8165defhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82374/oudesituatie2s-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ccd1e52abee7520a61349e2b10b7028dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82374/oudesituaties-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cbadac61dc902f713b97bdec3f9d23d7
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Er zijn hier inderdaad mensen die daar wel raad mee zouden weten. 

Maar met enkel die foto's die ook nog moeilijk te interpreteren zijn gaat dat niet. 

Ik zie dat het een gordingdak betreft met ondersteuning door spantbenen. En volgens wat ik op die foto zie is niet enkel de trekbalk tussen de twee spantbenen weggezaagd maar is ook één van de twee spantbenen verdwenen.

Je kan zulke ingrepen niet zo maar doen door dan ergens een kepertje als vervanging te voorzien. Dat minieme kepertje zal hopelijk wel de neerwaartse kracht vanuit de nokbalk kunnen opvangen maar niet de zijwaartse krachten (spatkrachten) waar dat spantbeen en die trekbalk voor dienden.

Mijn idee van hieruit is dat je minstens een volle driehoek zult moeten voorzien vanaf de resterende spant tot aan de zoldervloer. Pas dan kan je misschien alle weggevallen steunende constructies compenseren.

Ik spreek in de voorwaardelijke wijs, dit advies kan je dan ook enkel als richtinggevend beschouwen.

In uw geval zou ik er een ervaren timmerman bijhalen en het zeker zo niet laten.

1
Charel
Charel
2 jaren geleden

@bglvanb

In de veronderstelling dat de door u aangebrachte steunbalk volledig op een onderliggende balk steunt ziet dat er al een stuk deugdelijker uit.

Wat ik wel nog zou doen is een diagonale balk steken vanaf de basis van de door u aangebrachte steunbalk schuin naar het resterende spantbeen toe op de plaats waar je nu een horizontale balk daar hebt doen toekomen. Wellicht moet je dan een andere oplossing zoeken om vanaf het zoldertrapje nog gemakkelijk boven te komen.

Die diagonale balk vormt dan samen met de door u aangebracht balken een alternatief voor een gevulde driehoek.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik denk eerder dat een stabiliteitsingenieur meer zoden aan de dijk brengt.

0
bglvanb
bglvanb
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

Dank voor de constructieve tips. De zaak juridisch voorleggen iseen kwestie van tijd. En een storm laat zich niet voorspellen. Daarom mijn verzoek om nog eens kritisch mee te kijken naar de noodvoorziening alvorens ik de (mentale) ruimte heb om tijd te nemen de zaken schriftelijk in gang te zetten: 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82450/aanpassingen20221220111328.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=708468b7ba2e4b6cf5da1423a151de33https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82450/aanpassingen20221220111336.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=35da677806fc27252fb5f0dd6ddf183bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82450/aanpassingen20221220111343.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e0761609893b692e6705a20b69528911
0
Charel
Charel
2 jaren geleden

@bglvanb

In de veronderstelling dat de door u aangebrachte steunbalk volledig op een onderliggende balk steunt ziet dat er al een stuk deugdelijker uit.

Wat ik wel nog zou doen is een diagonale balk steken vanaf de basis van de door u aangebrachte steunbalk schuin naar het resterende spantbeen toe op de plaats waar je nu een horizontale balk daar hebt doen toekomen. Wellicht moet je dan een andere oplossing zoeken om vanaf het zoldertrapje nog gemakkelijk boven te komen.

Die diagonale balk vormt dan samen met de door u aangebracht balken een alternatief voor een gevulde driehoek.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Als je zelf wijzigingen of verbeteringen aanbrengt is dat op eigen verantwoordelijkheid, en verlies je elke vorm van garantie.. Wees daar bewust van.. De aannemer gaat zich tegen je keren.. 

Die ene balk die je zelf hebt aangebracht  (kan??? ) een zijdelinkse kracht uitoefenen waardoor de ander kant instabiel wordt.. 

Raadpleeg een architekt of een proffessional met kennis van zaken en loop géén risico om 3a'500 euro te besparen,  kan je later zuur opbreken..

0
bglvanb
bglvanb
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

@ Ludo Segers, het dak is instabiel. Dan moet je handelen en niet gaan twijfelen, afwachten en op andermans verantwoordelijkheid gaan gokken. Maar desondanks: alles is geschoeft, dus mocht iemand problemen hebben dat er een zekerstelling is uitgevoerd dan kan dit net zo makkelijk worden gedemonteerd. Overigens goed om niet te vergeten: een huis in eigendom is altijd je eigen verantwoordelijkheid. Lang leve de kleine letters van de uitsluitingsclausules. 

Ik heb dit bericht op een ruwbouw forum geplaatst om wat te leren over constructies. Daar wil ik de mensen die inhoudelijk hebben gereageerd voor bedanken.

0
ludo segers
ludo segers
2 jaren geleden

@ Ludo Segers, het dak is instabiel. Dan moet je handelen en niet gaan twijfelen, afwachten en op andermans verantwoordelijkheid gaan gokken. Maar desondanks: alles is geschoeft, dus mocht iemand problemen hebben dat er een zekerstelling is uitgevoerd dan kan dit net zo makkelijk worden gedemonteerd. Overigens goed om niet te vergeten: een huis in eigendom is altijd je eigen verantwoordelijkheid. Lang leve de kleine letters van de uitsluitingsclausules. 

Ik heb dit bericht op een ruwbouw forum geplaatst om wat te leren over constructies. Daar wil ik de mensen die inhoudelijk hebben gereageerd voor bedanken.

------------

Wie zegt of beweerd dat het dak instabiel is???  Is daar een deskundig verslag van???

Of is dit het oordeel van enkele leken die met deze materie geen professionele kennis hebben.???.. 

0
bglvanb
bglvanb
0 5 Andere particulier
2 jaren geleden

Hoi Ludo, je doet je mede-forum genoten echt te kort. Er zitten steekhoudende reacties bij van vakkundige mensen die kijk hebben op zaken. En inmiddels is er een bevriend architect bij geweest die bevestigd wat je ook van de foto kunt zien. Succes met het verspreiden van je 'wijsheid' Ludo. Gratis tip: beperk je tot de vragen waar je wel iets op aan te vullen hebt.

0
ludo segers
ludo segers
2 jaren geleden

Hoi Ludo, je doet je mede-forum genoten echt te kort. Er zitten steekhoudende reacties bij van vakkundige mensen die kijk hebben op zaken. En inmiddels is er een bevriend architect bij geweest die bevestigd wat je ook van de foto kunt zien. Succes met het verspreiden van je 'wijsheid' Ludo. Gratis tip: beperk je tot de vragen waar je wel iets op aan te vullen hebt.

---------

Beste bglvanb

U bent 5 dagen lid van dit forum,  Ik daarentegen al 10 jaar..

Als jij dat denkt moet je eens goed lezen wat ik gescheven heb.

En dan mag je mij er attent opmaken wat er verkeerdelijk aan is... 

1/Als je echt twijfelt raadpleeg een architekt bouwkunde,en laat die ter plaatse komen kijken.. en vraag zijn bevinding schriftelijk te bevestigen.Pas dan kan je terecht de aannemer op de hoogte stellen van zijn geleverd werk..

2/Die schrijnwerker kan een partijdige vriend zijn.. en met al de andere informatie die hier gepost wordt, ben je wel iets wijzer,  maar géén stap  dichter bij een oplossing van je vermoedelijk probleem...Als je iets wil melden aan de aannemer dakwerker zal je een gedegen verslag van een onpartijdige architekt moeten kunnen voorleggen..Al het andere gaat die aannemer  gewoon weglachen...

Raadpleeg dus een architekt inplaats van hier verder te blijven lullen  Case closed.... 

3/Zoals ik eerder al melde zal als TS met een oplossing wil komen hij een verslag van een architekt moeten kunnen voorleggen over de zaak,,,,,  zoveel is wel zeker..Als de rest wat hier verteld wordt,  ( ook al is het waar ) is koffiedik kijken.. en zal TS géén stap dichter bij een oplossing brengen..  Als je zelf wijzigingen of verbeteringen aanbrengt is dat op eigen verantwoordelijkheid, en verlies je elke vorm van garantie.. Wees daar bewust van.. De aannemer gaat zich tegen je keren.. 

4/Die ene balk die je zelf hebt aangebracht  (kan??? ) een zijdelinkse kracht uitoefenen waardoor de ander kant instabiel wordt.. Raadpleeg een architekt of een proffessional met kennis van zaken en loop géén risico om 3a'500 euro te besparen,  kan je later zuur opbreken..

5/Wie zegt of beweerd dat het dak instabiel is???  Is daar een deskundig verslag van???Of is dit het oordeel van enkele leken die met deze materie geen professionele kennis hebben.???.. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Op zoek naar een dakbedekking voor een plat dak? Ontdek de verschillende soorten roofing en hoe je ze correct plaatst, onderhoudt en herstelt.

Lees meer

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Volledig overzicht van alle soorten daken: van hellend tot plat

Ontdek alle soorten daken en dakbedekking. Vergelijk prijzen, isolatie, voor- en nadelen en geschiktheid voor zonnepanelen.

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag