Ik kreeg zopas van alle eigenaars (vier man w.o. de syndicus die mede-eigenaar is) via email de goedkeuring om een paal met sleutel te mogen plaatsen op de oprit. Ik moet zelfs de vergadering van februari niet afwachten, de syndicus heeft intussen de paal besteld. Ik had nooit gedacht dat gedaan te krijgen en zeker niet met eenparigheid van stemmen. Toch is het niet zo verwonderlijk: het recht in eigen handen nemen loont, de twee handelaars zijn het immers beu dat hun klanten vanuit de winkeldeur afgeblaft werden omdat ze verkeerd geparkeerd stonden of omdat ze geblokkeerd werden. Toch jammer dat het zo moest gaan.
En nog dit:
Aan de hand van aan mij gerichte antwoorden van de politie via email kan ik het volgende zeggen: iedereen mag voor iemands oprit parkeren om te lossen en te laden. De bestuurder moet dan wel onmiddellijk te vinden zijn opdat hij zijn wagen kan verplaatsen indien de garagehouder wil binnen of buitenrijden, en hij mag niet meer tijd in beslag nemen dan nodig om te lossen en laden. Die winkeliers mogen dus voor de oprit staan om te lossen en laden. Belangrijk hierin is (ook hier een persoonlijk aan mij gericht antwoord van de politie via email): parkeren voor een oprit om een handelszaak binnen te stappen om iets te kopen of iets af te geven, hoort wettelijk gezien niet onder lossen en laden.
Dat er altijd misbruik gemaakt zal worden van parkeren voor de oprit is niet te voorkomen, maar gelukkig is de vrije breedte voor de oprit op straat iets versmald tijdens de heraanleg van de weg, wat parkeren tussen 2 auto’s soms bemoeilijkt.