Aannemer wilt ons project overdragen aan andere aannemer, kan dit zomaar?

14

Aannemer wilt ons project overdragen aan andere aannemer, kan dit zomaar?

BarcosS
BarcosS
#Ontwerp · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Onze aannemer voor de ruwbouw is sinds eind augustus bezig. Momenteel staat de ruwbouw (snelbouw en isolatie) van het gelijkvloers en werden de predallen gelegd, het beton nog niet. De werken verlopen dus heel traag en de laatste maanden is het heel moeilijk om contact te leggen met de aannemer. Hij neemt geen telefoons meer op en reageert enkel nog per mail. Hij ontwijkt ook onze vraag om mondelinge gesprekken om onze bouw te bespreken. 

We hebben reeds contact gehad met test aankoop en de signalen die we van onze aannemer krijgen doen vermoeden dat hij financiële problemen heeft. 

Gisteren kregen we een e-mail waarin hij zegt genoodzaakt te zijn ons project over te dragen aan een andere aannemer (dus GEEN onderaanneming) omdat hij te veel werk heeft en ons project niet kan afwerken op korte termijn maar dat wij hier ons schriftelijk akkoord voor moeten geven. Uiteraard gaan wij dit niet zomaar doen gezien wij nog niet eens weten wie deze nieuwe aannemer zou zijn. Deze aannemer zou wel ons project meteen verder afwerken startende in het nieuwe jaar. 

We hebben de gegevens opgevraagd van die andere aannemer en zullen dan moeten beslissen wat we doen. Weet iemand raad? Hoe pakken we dit het beste en veiligste aan?

1
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Geen ervaring mee doch ik zou kontrakt met huidige aannemer afsluiten met betaling van wat hij presteerde (naar beneden afgerond) en zelf een nieuwe overeenkomst afsluiten. Ws zal er wel een meerprijs zijn ;-(((

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Overdracht naar een andere aannemer zou ik enkel overwegen indien die andere aannemer ook de volledige verantwoordelijkheid over het ganse bouwproject overneemt en ook alle prijsovereenkomsten blijven gelden.

Ik zou om te beginnen een samenkomst organiseren met vier partijen waarbij je dit duidelijk op papier tracht te zetten.

De vier partijen zijn : jij zelf, de architect, de huidige en de overnemende aannemer.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Nuance: een aannemer kan inderdaad niet zo maar stoppen zonder dat daar een schadevergoeding tegenover staat.

Het staat hem echter wel vrij om een regeling trachten te bekomen via overdracht der werken aan een andere aannemer en in akkoord met de opdrachtgever. Partijen kunnen dan overeen komen dat dit zonder schadevergoeding of meerprijs gebeurt. Ook kan hierbij in de voorwaarde tot overdracht gestipuleerd worden dat de nieuwe aannemer ook de verantwoordelijkheid voor de reeds uitgevoerde werken op zich neemt.

In feite dus geen nieuwe overeenkomst maar het integraal overnemen van de bestaande overeenkomst met uiteraard alle daarbij horende verantwoordelijkheden door een andere partij.

Dat zal allicht ook de bedoeling zijn van de aannemer. Niemand verliest, niemand wint.

Afhankelijk van de kwaliteit van de nieuwe aannemer zou TS er zelfs heel wat meer baat bij kunnen hebben dan het tegen heug en meug blijven aanmodderen met de eerste aannemer.

Het is enkel nog zaak om een geschikte overnemer hiertoe bereid te vinden.  

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ken niet veel aannemers die op z'n basis verder willen werken, laat staan de bijhorende verantwoordelijkheid wil dragen. 

Hopelijk vind TS deze witte raaf.

Maar ik vrees ervoor, vandaar mijn aanbeveling om dit via een PV van vaststelling te laten verlopen discussie 's worden zo vermeden.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Veel sterkte gewenst 

0
0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier
2 jaren geleden

ga eens na of het niet om een 2e/ 3e...5e bedrijf gaat van dezelfde aannemer, dit gebeurd wel meer om de risico's te beperken wanneer er wat misloopt, U kan het hem vragen of zelf opzoeken via CASM van de vlaamse overheid.

0
BarcosS
BarcosS
0 2 Bouwer
2 jaren geleden

Nee dat is niet het geval.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag