5

Asbest in buisisolatie?

Julian
Julian
#Isolatie · 2 jaren geleden

Onder de vloer van mijn huis vond ik tijdens het uitbreken gemetste 'goten' terug waarin de buizen van de verwarming lopen. 

De buizen zien eruit zoals in de bijlage: de isolatie is nogal vergaan, valt uit elkaar (er is geen sprake van de typische asbestpleister rond de isolatie). Nu is mijn vraag of een grote kans is dat de isolatie zelf asbest zou bevatten?

De brandproef kon ik niet doen, de isolatie is nat. Ik trok er al een pluk uit en het leek me eigenlijk eerder gewoon een soort glasvezel (ik ben natuurlijk geen expert). 

Meningen hier op het forum?

De buizen moeten er sowieso morgen of overmorgen uit, maar ik wil een beetje kunnen inschatten hoe sterk ik me moet gaan beschermen.

Alvast bedankt! Julian.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82648/pxl20221226151043355.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c428b892f7d0a201e5fceefda3186cb2https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82648/pxl20221226151035436.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ca84db73275518afcbdc8b79737c4413

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Als je twijfelt.. Beter voorkomen dan genezen,.. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik twijfel daar niet aan.

Glaswol, geen asbest !

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
2 jaren geleden

Witte glaswol

0
Julian
Julian
0 33 Verbouwer
2 jaren geleden

Bedankt allen! Ziet er dus inderdaad naar uit dat ik me geen zorgen hoef te maken. Een ffp3 kan nooit kwaad dus die neem ik er toch even bij. 

Vriendelijke groeten, Julian

0
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
2 jaren geleden

Beste Julian, 

Ik wil je geen onrust bezorgen, maar als ik jou was zou ik het laten onderzoeken voor de zekerheid. Ik heb ook onlangs, dat is een maandje geleden, een attest laten opmaken. Onze woning is van 1976. In mijn garage loopt er een stukje "geïsoleerde" verwarmingsbuis dat er ook nog ligt van die tijd. Het is een stukje van ongeveer 2,5 meter lang die er net zo uitziet als op jou foto. Resultaat, er werd een staal van genomen en ja hoor , prijs !! Hierin is namelijk "chrysotiel" gevonden, wat asbest is of asbesthoudend is. Dus voor deze 2,5 meter krijg ik een attest met stempel "woning asbest onveilig". Kostprijs attest : 650 euro.!! Opgemaakt door een erkende firma weliswaar en ik had het attest 3 weken nadat ik de aanvraag deed voor het bezoek. Dus stevige prijs maar geen maanden wachttijd zoals dikwijls wordt aangegeven.  Het is" niet gebonden asbest " dus moet je het laten verwijderen door een erkende firma. Ik contacteerde een firma uit de lijst van erkende asbestverwijderaars van de FOD, die lijst staat vol met firma's , maar enkele maar die het voor paritikulieren doen. Dus die lijst is eigenlijk waardeloos ! Enfin toch enkele aangeschreven, kostprijs : 3600 euro !! om dat stukje te verwijderen !! Gewoon schandalig, ze moeten heel de garage hermetisch afsluiten, alles moet er uit, er moet een omkleedplaats voorzien worden, een douche gelegenheid, er moeten omgevings metingen gedaan worden !! enz.... . In mijn gedachten ziet mijn woning eruit als Tsjernobyl. Voor een stukje van 2,5 meter ! Ik heb genoeg ervaring en weet wel dat asbest een gevaarlijk iets "kan" zijn en er voorzichtigheid aan de dag moet gelegd worden ! maar dit vind ik er toch over!. Trek daar een plastiek cover over en werk zoals in een couveuze, zaak opgelost en geen verspreiding van wat dan ook en zonder de hele buurt af te zetten. Dat zijn afzetpraktijken!. Wat is er met het princiepe van " de vervuiler betaald" gebeurd !? Daar zijn alle politieke slogangs in verband met milieu toch verzadigd van, niet ? Denk maar aan Pfas,dioxine,stoolie infiltratie... Wat gaat hiervan nu het gevolg zijn : er gaat zeer veel asbest ongekontroleerd verdwijnen vóórdat er inspecties zullen uitgevoerd worden. Ik hoorde die man van de inspectie bedragen noemen van 100.000 en meer euro voor verwijdering van sommige asbest toestanden.! Als je zoiets tegenkomt , ja vergeet het dan maar om je huisje nog te verkopen of te renoveren ! Je zuur verdiende spaarcentjes die je investeerde om een eigen huisje te hebben tegen je pensoentje verdwijnen als sneeuw voor de zon want je goed onderhouden en opgeknapte huisje door de jaren heen  is plots geen cent meer waard !!.
Ik vind dat hier zo weinig reacties over te vinden zijn, is iedereen die hiermee te maken krijgt het daar allemaal mee eens dan , met zulke wantoestanden !? en in overheidskringen word dit probleem blijkbaar ook dood gezwegen.??  In mijn buurt hier is een tweetal weken geleden aan een boerderij een paar oude schuren afgebroken en afgevoerd, (boerderij van jaren 1935 of zo misschien ?..) dus glofplaten,leien,oude leidingen,...   géén asbest hierin ??? zou me erg verbazen . 

Dus geen zorgen maken ?? , ik zou het zekere voor onzekere nemen. Zo niet kan het je later zuur opbreken !. 

vriendelijke groeten en succes ! 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag