6

Veiligheid in appartementen

De Rock
De Rock
#Budget · 2 jaren geleden

Is het vegen van een schoorsteen in een appartementsgebouw wettelijk verplicht? Moet de syndic dit niet voorstellen aan de AV?

Ik denk dat volgende ook een jaarlijkse wettelijke verplichting zijn:

-nazicht functioneren rookkoepels in traphal 
-noodverlichting controleren
-brandblussers en haspels
-brandalarm
-RWA-systemen

Zijn de RWA systemen dan hetzelfde als de rookkoepels?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

In hoge gebouwen (groter dan 25 meter) is het  om een installatie te hebben voor de rookafvoer van trappenhuizen en in voorkomend geval van horizontale evacuatiewegen of gemeenschappelijke hallen.Een rookkoepel ( RWA ) moet  gecontroleerd worden.

------------

Het is in om vluchtrouteverlichting te voorzien ongeacht de grootte van het gebouw.

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
2 jaren geleden

Bij gasstook niet. Bij stookoliestook wel.  

0
De Rock
De Rock
0 151 Andere particulier
2 jaren geleden

@Ludo: dank u wel maar ik denk dat controle van volgende dingen ook jaarlijks verplicht is:
-nazicht functioneren rookkoepels in traphal 
-noodverlichting controleren
-brandblussers en haspels
-brandalarm

Onze vorige syndic heeft nooit de noodverlichting gedaan en 3/4 werkt niet meer.
Voor mij: een héél zware fout/nalatigheid als de veiligheid al niet in orde is.

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
2 jaren geleden

Syndicus moet dat niet zelf doen doch wel een technieker laten komen voor t nazicht/herstelling/vervanging van de noodverlichting. Kaart het aan op de volgende AV en stel een andere syndicus aan als hij hardleers blijft

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
2 jaren geleden

Indien stookolie moet de schoorsteen geveegd worden , indien gemeenschappelijk rookgaskanaal waar B types gasketel op aangesloten zijn moet deze ook geveegd worden, vanaf C types niet meer

0
tinneros
tinneros
0 28 Andere particulier
9 maanden geleden

Hier een gelijkaardig geval . Allemaal rap gezegd , een andere syndicus aanstellen als je er alleen voor staat ...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Woonlasten in Vlaanderen blijven hoog, vooral voor alleenstaanden

Woonlasten in Vlaanderen blijven hoog, vooral voor alleenstaanden

Vooral alleenstaanden besteden meer dan helft van hun inkomen aan wonen. De Vlaamse Woonbalans toont hoe groot het probleem écht is.

Lees meer

Is een halfopen woning voordeliger dan een open? Twee experts reageren

Is een halfopen woning voordeliger dan een open? Twee experts reageren

Is nieuwbouw nog betaalbaar? En is een halfopen woning voordeliger dan een open? We vroegen het aan Pieter Devos van Dewaele en Paul Lenchant van AVL.

Lees meer

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Ontdek alles over renovatiekosten voor je huis: van uitvoering tot materiaalkeuze en premies. Maak de juiste keuzes en optimaliseer je budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag