Immo-makelaar: een eervol beroep of een parasitaire mee-eter in de huizenmarkt?

14

Immo-makelaar: een eervol beroep of een parasitaire mee-eter in de huizenmarkt?

Duym
Duym
#Regelgeving · 2 jaren geleden

1.  Ik ken geen beroep waarin één man de belangen van twee tegengestelde partijen zegt te kunnen waarmaken: de koper maakt hij wijs het goed aan een zo gunstig mogelijke prijs aan te bieden, en aan de verkoper om het goed aan een zo gunstig mogelijke prijs te verkopen, dat is toch wat beiden aangepraat wordt door de makelaar. Hoe dat te rijmen valt, mogen ze me eens uitleggen.

2. Als elke vastgoedmakelaar na de verkoop van een eigendom zich de vraag zou stellen of hij het verkochte pand in de huidige staat en aan de overeengekomen verkoopprijs aan zijn zoon of dochter zou verkocht hebben, dan kan hij de boeken sluiten. Hij ziet en weet veel zaken die de enthousiaste koper niet ziet; ik zou alvast geen goede makelaar zijn.

Alle reacties

0
Duym
Duym
0 50 Andere particulier
2 jaren geleden

Charel, het gaat hier niet over de mens, maar over een beroep dat je niet naar behoren kunt uitoefenen zonder die mogelijk goede mens in je geweld aan te doen.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het is altijd een mens die eervol of oneervol handelt. Ik denk ook niet dat er één iemand oprecht van mening is dat je het beroep van makelaar, of welk beroep dan ook, niet eervol zou kunnen invullen. 

Maar je hebt gelijk om het verder te beperken tot praktische vragen

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ligt het probleem niet veelal bij mensen die in een appartementblok wonen waar ze regelmatig niet met hun bakfiets binnen en buiten kunnen ? L.O.L.

Voor de rest hebben immo,s en andere gelijkgestemde makelaars geen enkele meerwaarde. Tot in de jaren 80 werden tienduizenden huizen afgehandelt door de kopers en verkopers onderling met een notaris. Ter bescherming van je belangen kon je elk je notaris nemen en de kosten delen. De regels zijn er weliswaar wat moeilijke rop geworden maar ik ken weinig of geen "sjageraars in huizen" die technisch onderlegd zijn en soms zelfs geen flauw benul hebben van alle administratieve geplogendheden. De regelmentering/erkenning die ze zichzelf hebben opgelegd was een doekje voor het bloeden. Waarschijnlijk zit de "bedorvenheid van de sector nu net onder het oppervlak" Ik denk dat mensen vooral op zoek zijn en eigenlijk al lang vragen om technische ondersteuning zoals bvb zelfs bij de kapitalisten bij uitstek in America een huizeninspecteur langskomt om te zien of er geen termieten, vocht en andere verborgen gebreken zitten. Want met een nonkel Isidoor in je zog om een huis te beoordelen ben je soms verder af dan gedacht. Het meteen een goede leidraad zijn voor de beoordeling van de kwaliteit van een woning want een EPB formulierke vind ik maar een flauwe grap om de waarde van een woning te beoordelen. Ik heb er nog nooit geen zien rechtop blijven staan omdat er veel isolatie in zit.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Inschakelen van een makelaar is een persoonlijke keuze:

Zelf al 2 huizen verkocht zonder makelaar omdat we vlot een koper vonden aan een correcte prijs.  Beide huizen kwamen nooit op de markt.  Makelaar zou weggegooid geld geweest zijn.

Appartement en garage verkocht in t Brusselse met makelaar.  Reden: afstand te groot en een moeilijke omgeving. Makelaar was zijn geld waard.  Makelaar (klein kantoor) was ons aangeraden door kennis.  Deden alles correct: hij zei bv al voor er een contract getekend was dat de prijs waaraan we dachten 15 tot 20% te hoog was en idd na enige tijd moeten zakken. 

Appartement verkocht in Brabant. Toplocatie en recent.  Zelf gedaan. Was na een paar weken aan bijna de vraagprijs weg.  Gestalkt geweest door makelaars ...

Recent een nieuwbouw gekocht in de Limburg.  Makelaar was een kluns die prijs gaf met registratie op grond en btw op de constructie.  Was fout omdat grond en constructie van dezelfde all in aannemer was.  Klapke gedaan met aannemer.  Zowel hij als de makelaar hebben een deel laten vallen zodat er geen meerkost was.  Wel een verklaring "moeten" ondertekenen dat we geen klacht wegens incompetentie zouden neerleggen bij de beroepsvereniging ...

Er is dus geen zwart/wit

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Voorstel om registratierechten in Brussel te verlagen

Voorstel om registratierechten in Brussel te verlagen

De registratierechten in Brussel zijn sinds januari de hoogste van België. Team Fouad Ahidar (TFA) pleit voor een daling van de registratierechten.

Lees meer

Dit zijn de plannen van de nieuwe federale regering: “Warmtepompen blijven aan 6% en energiecontracten moeten leesbaarder worden”

Dit zijn de plannen van de nieuwe federale regering: “Warmtepompen blijven aan 6% en energiecontracten moeten leesbaarder worden”

De nieuwe federale regering heeft haar plannen bekendgemaakt. Ze zetten in op de energietransitie en het beter beschermen van de consument.

Lees meer

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag