Floor collapsing, builder not very responsive

15

Alle reacties

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

@Lemos

it's well known amongst leak detection companies that those rubber couplings leak with there is static water pressure in the pipe.

every single company that is involved in removing blockages will confirm that. it's often even mentioned in the technical sheet of the couplings. 

@Charel,

All of the small piping is is put above the concrete (in the chape), not below !

And no one every said the chape will lower, but they do tend to shrink, especially in the corners. Often one is to quick with tiling. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Om de bouwer verantwoordelijk te stellen , zal je deze moeten dagvaarden voor de rechtbank of minstens hem met een aangetekend schrijven in gebreke stellen. 

Zoals hier al een paar keer in de berichten is gezegd, dan weer weggeklikt, terug gezet , ik hoop dat dit bericht dus blijft staan. Je zal eerst de OORZAAK  voor die verzakking moeten laten vaststellen. En dat kan niet via een of ander forum. 

Het kan zijn dat de purschuim is ingezakt, het kan zijn dat er een stabiliteitsprobleem is met de fundering, het kan zijn dat er en uitspoeling is van de ondergrond door lekken in leidingen, het kan zijn dat je plinten verschuiven. 

Ofwel, als je technisch voldoende kennis heeft , dan zoek je dit zelf uit. Indien niet dan is het best dat je professionele hulp in roept om te zoeken naar de oorzaak. Dit kan uitgevoerd worden door een architect, een bouwexpert of zelfs een aannemer. 

Aan de hand van die bevindingen kun je dan overwegen om de verkoper/ bouwer in gebreke te stellen.

Deze bevindigen kun je natuurlijk altijd op een bouwforum laten aftoetsen door de lezers en gebruikers. En, als ze niet in elkaars haren zitten en de reacties wegklikken, er zitten op forums wel deskundige die belangeloos en gratis hun kennis willen in dienst stellen. 

Persoonlijk denk ik dat dit 2 problemen zijn.

Te snel de vloer gestoken en de plinten zo dat deze geen kans hadden om zicht te zetten en uit te harden. Dus kit alles terug op en gedaan. 

En het ander probleem de lekken in de leidingen . 

Dit kan met elkaar te maken hebben maar dan zou ik niet verwachten dat de vloerplaat over gans zijn oppervlakte overal evenredig gaat zakken.

Opmerking: architect, bouwexpert, bouwdeskundige staan onafhankelijker dan een aannemer. 

0
lemos
lemos
0 4 Andere particulier
2 jaren geleden

bedankt @kas voor het advies.

Ik zal inderdaad een aangetekende brief schrijven om de bouwer te vragen of zij ervan uitgaan dat er nalatigheid is geweest met de constructie, waardoor de plinten er zo uitzien.

wat betreft de riolering, en sorry dat ik onderwerpen door elkaar haal, dit is duidelijk mijn fout, ik heb een foto kunnen maken van de leiding die van het huis naar de tank komt, en het ziet er vrij duidelijk uit alsof er een helling is die er niet hoort te zijn (bijgevoegd).

(I've been using deepl to do the translation, so I hope that the messages make sense)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/82920/inwardsepticincline.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5ed6cae2ac69f572b27fef6d7957b58b
0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik denk dat je gelijk heb wanneer ik naar de foto kijk, wat duidelijk niet hoort.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Zoals ik het op de foto zie kan ik me niet voorstellen dat men dit in oorsprong zo heeft gemaakt.

Ik vermoed dat de put, na plaatsing en na aansluiting van de leidingen, door grondwaterdruk in nog vers omgewoelde aarde naar boven is gedrukt en er zo voor heeft gezorgd dat ook de aangesloten buizen mee omhoog zijn gekomen.

Sowieso zou dit een uitvoeringsfout zijn.

De zwaarste ingreep om dit te herstellen is het uitgraven en herplaatsen van de put en de aansluitingen.

Men zou ook kunnen opteren om de aansluiting van zowel de invoer als de overloop lager in de put te laten uitkomen al zal dan de capaciteit van de put hiermee verminderen wegens minder inhoud.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag