6

Water infiltratie in garage..

ludo segers
ludo segers
#Fundering · 2 jaren geleden

Betreft een blok van 7 appartementen.

Mijn privé garage ligt onder mijn gelijkvloers appartement. Er is ook een voortuin.

Om in mijn garage te komen moet ik dus via de algemene garage-inkom naar beneden rijden enzo mijn prvé garage inrijden onder mijn gvl. appartement.

Als er water via de voorgevel/ tuin in mijn lager gelegen garage loopt  wat kan de oorzaak zijn.

Kan ik de eventuele herstelling op de gemeenschap verhalen, of is dit een privé kost??? 

Alle reacties

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Foto's ?

voortuinen en terrassen zijn doorgaans gemene delen. 
Als het regenwater is dat via een gebrekkige maaiveld dichting infiltreert of een rwa buis die ondergronds lekt dan zal de syndicus dat moeten laten onderzoeken (lekdetectie of bouwkundig onderzoek). 
al deze kosten, inclusief gevolgschade zijn voor de gemeenschap, tenzij het een gedekt schadegeval is. 
de polis zal bepalen op basis van het soort infiltratie (lateraal/lekkende buis,...) of het een gedekt schadegeval is. 

je hebt wat men noemt schade door derden, maar men zal moeten aantonen wat de oorzaak is en pas dan wordt er standpunt ingenomen door de verzekering. Daarom kan het interessant zijn om zelf iemand (een goed lekdetectiebedrijf met bouwkundige kennis ervaring) aan te stellen die (enkel) jouw belangen verdedigt en niet die van de verzekering. 

In de polis van elke verzekering staat dat je bij wet recht hebt op een eigen expert die dan (minstens deels) betaald wordt door diezelfde verzekering. 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Betreft een blok van 7 appartementen.

Mijn privé garage ligt onder mijn gelijkvloers appartement. Er is ook een voortuin.

Om in mijn garage te komen moet ik dus via de algemene garage-inkom naar beneden rijden enzo mijn prvé garage inrijden onder mijn gvl. appartement.

Als er water via de voorgevel/ tuin in mijn lager gelegen garage loopt  wat kan de oorzaak zijn.

Kan ik de eventuele herstelling op de gemeenschap verhalen, of is dit een privé kost??? 

In het geval je zeker bent dat het water niet doorsijpelt vanuit uw eigen appartement naar uw eigen garageplaats lijkt het me duidelijk dat het een mankement betreft van de gemeenschappelijke delen. 

Je moet dan dringend de syndicus hierover inlichten en aandringen op een oplossing die dan uiteraard ten koste van de vereniging der medeeigenaars zal zijn.

Hoe men het oplost en wie men daar voor aanspreekt, verzekering of geen verzekering is hun zaak. Daar zou ik me niet mee bemoeien al kan je wel tips geven en het opvolgen als medeeigenaar.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het forum staat hier vol van syndici die hun verantwoordelijkheid niet opnemen of van mede-eigenaars die zich verzetten. 

het zou wel straf zijn om de kosten te laten dragen door de vme wanneer het een gedekt schadegeval is, gegeven dat Ludo zelf mede-eigenaar is. 

zonder tussenkomst van verzekering (die dan toch een zeker tempo aanhoudt qua expertises) dreigen dergelijke problemen te verzanden en nooit een oplossing te kennen. 

Als mede-eigenaar heeft Ludo er alle belang bij om dit van dichtbij op te volgen en de syndicus kort te houden. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik ben inderdaad medeeigenaar van appartement en garage.

Als ik het goed begrijp.

De expertisekosten zijn voor de verzekering.

Er is géén gevolgschade ( er zijn géén roerende goederen beschadigd ) enkel muffe garage door het vocht ..

De herstellingskosten zijn dan voor de gemeenschap ??

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Hoe dan ook, eerst de syndicus als vertegenwoordiger van de VME hierop aanspreken.

Zo er iets moet hersteld of verbeterd worden is hij degene die dit moet oplossen en die, eventueel in samenspraak met de RME, bepaalt op welke manier en door wie dat moet gebeuren.

Als je iets op eigen initiatief gaat ondernemen riskeer je dat je er ook zelf voor mag opdraaien.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt alemaal voor de info

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag