5

Kleuren van elektriciteitskabels

BayramK
BayramK
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

Hallo,

Ik ben mijn zolder aan het inrichten. En ik ben deze oude elektriciteitsdraden tegengekomen. Ik veronderstel groen-fasedraad, geel-nuldraad en wit-aardedraad. Klopt dit?

Bedankt

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/83197/screenshot20230108181045gallery-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a2ce1505a2a3f0e45ac15278f305c645

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Zal je best even uittesten want soms durven ze fase wel eens wisselen met de neuter ergens onderweg. 

Of nog erger de aarding mee gebruiken als stroomfase.

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
2 jaren geleden

Volgens mij zit er zelfs geen aardingsdraad bij. In de tijd van deze installatie die wellicht al meer dan 70 jaar oud is werd er praktisch nooit een aardingsdraad bij in de buizen getrokken.

Hoogstwaarschijnlijk gaat de buis met enkel een witte en een gele draad naar een lamp en vormen de bijeengedraaide witte draden en de bijeengedraaide groene draden samen de voeding (fase en neuter).

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Meten is Weten!!!!!

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Misschien tijd om aan renovatie electra te denken. 
Wat is nog de kwaliteit, dikte, isolatie etc. van de bedrading?

0
LucM
LucM
1 13 Andere particulier
2 jaren geleden

Toch maar opletten, zoals eerder al aangehaald:

- vroeger werd er niet veel rekening gehouden met kleurcodes dus uitmeten lijkt mij de meest veilige oplossing.

- ik zou het hele zootje vervangen qua veiligheid, het zou best kunnen dat je de isolatie beschadigd of dat ze spontaan verpulvert als je de lasdoppen losdraait.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag