Kleuren van elektriciteitskabels
Hallo,
Ik ben mijn zolder aan het inrichten. En ik ben deze oude elektriciteitsdraden tegengekomen. Ik veronderstel groen-fasedraad, geel-nuldraad en wit-aardedraad. Klopt dit?
Bedankt
Kleuren van elektriciteitskabels
Hallo,
Ik ben mijn zolder aan het inrichten. En ik ben deze oude elektriciteitsdraden tegengekomen. Ik veronderstel groen-fasedraad, geel-nuldraad en wit-aardedraad. Klopt dit?
Bedankt
Zal je best even uittesten want soms durven ze fase wel eens wisselen met de neuter ergens onderweg.
Of nog erger de aarding mee gebruiken als stroomfase.
Volgens mij zit er zelfs geen aardingsdraad bij. In de tijd van deze installatie die wellicht al meer dan 70 jaar oud is werd er praktisch nooit een aardingsdraad bij in de buizen getrokken.
Hoogstwaarschijnlijk gaat de buis met enkel een witte en een gele draad naar een lamp en vormen de bijeengedraaide witte draden en de bijeengedraaide groene draden samen de voeding (fase en neuter).
Meten is Weten!!!!!
Misschien tijd om aan renovatie electra te denken.
Wat is nog de kwaliteit, dikte, isolatie etc. van de bedrading?
Toch maar opletten, zoals eerder al aangehaald:
- vroeger werd er niet veel rekening gehouden met kleurcodes dus uitmeten lijkt mij de meest veilige oplossing.
- ik zou het hele zootje vervangen qua veiligheid, het zou best kunnen dat je de isolatie beschadigd of dat ze spontaan verpulvert als je de lasdoppen losdraait.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.
Lees meer
Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.
Lees meer
Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen