isolatie 6cm isover + PUR 10cm op gipsplaten

14

isolatie 6cm isover + PUR 10cm op gipsplaten

dubster1
dubster1
#Isolatie · 2 jaren geleden

Voor zolderrenovatie zouden wij graag 60MM isover gebruiken tussen de spanten, die afgeslaan zijn met menuiserit platen. Aan de binnenkant zouden we hierop een dampscherm plaatsen. Daarna, op dampscherm aan de binnenkant zouden gipsplaten komen met 80 of 100mm PUR aangelijmd.

Reden van deze opstelling, wij kunnen deze materialen zeer goedkoop kopen. We weten dat rotswol (over het algemeen) goedkoper is dan gipsplaten/isolatie maar toch willen wij graag deze opstelling gebruiken.

Belangrijk is dat deze opstelling bouwtechnisch in orde is, denk daarbij bv aan dauwpunt/condensvorming bij plaatsen van slechts 60mm isolatie tussen onderdak en dampscherm? Premies en dergelijke zijn niet relavant, enkel moet deze opstelling bouwtechnisch goed zijn.

Alvast bedankt voor uw mening

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden
dampscherm moet STEEDS aan de warme zijde komen en niet tussen 2 lagen isolatie. informeer u via de technische fiche van de fabrikant of er zich al een dampschermlaag binnenin je combiplaat (PUR-met-gips) bevindt
0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Bouwfysisch is dit helemaal verkeerd.

waar haal je die foute opbouw ?

volgorde is helemaal verkeerd. 

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
2 jaren geleden

Bouwfysisch is dit helemaal verkeerd.

waar haal je die foute opbouw ?

volgorde is helemaal verkeerd. 

En wat zou juist zijn??????????

Of ben je het eens met Carl?????

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Dat hoeft bouwfysisch niet persé een probleem te zijn.

De meeste fabrikanten van dat soort combiplaten hebben hiervoor een dampdichte inlage voorzien tussen gips en isolatie. Maar zoals Carl al aanhaalde, je kan dit voor de zekerheid best navragen.

Indien het inderdaad zo is dan zie ik zelfs het nut niet in van het dampscherm bovenop die 6 cm isover isolatie.

0
Seesnake
Seesnake
2 jaren geleden

Jammer dat sommigen -puur uit frustratie en/of onwetenheid- steeds tegen de wetenschap ingaan. 

ten eerste dient het dampscherm aan de binnenkant te zitten en niet ergens in het midden. 
ten tweede, wanneer men toch extra isolatie op een bestaand dampscherm plaatst -in casu de pir/pur die een betere thermische weerstand heeft dan de Isover- dient er opnieuw een dampscherm te komen aan de warme kant van deze tweede isolatie. 

Wat Carl aanhaalt is dus correct. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Mag ik vragen om één en ander eerst eens na te gaan ? Je zou dan normaal moeten zien dat uw reactie onnodig beledigend was en dat excuses hier op zijn plaats zouden zijn.

Merk op dat bij de bedoelde platen met ingewerkt dampscherm dit voorzien is tussen het gipsgedeelte en het isolatiegedeelte.

Dus net zoals bij een normale afwerking met gewone gipsplaten zit ook hier het dampscherm aan de warme kant van de isolatie.

Exact zoals het moet dus.

Dat doet dan ook helemaal geen afbreuk aan wat Carl aanhaalde, integendeel.

@dubster1

Kan je nagaan of de platen die je had willen gebruiken ook effectief die dampdichte inlage hebben tussen gips en isolatie ?

0
Seesnake
Seesnake
2 jaren geleden

Je bent weer dingen aan het uitvinden om je grote gelijk te halen. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Ik wou dat ik het had uitgevonden,maar helaas, men was me lang geleden al voor. 

"Productbeschrijving De isolatieplaat met PUR 13 + 100 is een thermisch isolerende bouwplaat die samengesteld is uit een Knauf A 13 gipskartonplaat met langse afgeschuinde kanten en voorzien van een 100 mm dik polyurethaan laag op de rugzijde. Een aluminiumfolielaag bevindt zich tussen de gipslaat en het PUR paneel. De achterzijde is voorzien van een gekartonneerd papier om de isolerende plaat te kunnen kleven. Dankzij de hoge μ waarde, zorgt de thermische isolerende bouwplaat voor een goede afdichting tegen waterdampdiffusie."

Met dat soort platen hoeft hetgeen TS van plan was geen probleem te zijn.

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Ik wou dat ik het had uitgevonden, maar helaas, men was me lang geleden al voor.

Ter informatie:

"Productbeschrijving De isolatieplaat met PUR 13 + 100 is een thermisch isolerende bouwplaat die samengesteld is uit een Knauf A 13 gipskartonplaat met langse afgeschuinde kanten en voorzien van een 100 mm dik polyurethaan laag op de rugzijde. Een aluminiumfolielaag bevindt zich tussen de gipslaat en het PUR paneel. De achterzijde is voorzien van een gekartonneerd papier om de isolerende plaat te kunnen kleven. Dankzij de hoge μ waarde, zorgt de thermische isolerende bouwplaat voor een goede afdichting tegen waterdampdiffusie."

Met dat soort platen hoeft hetgeen TS van plan was geen probleem te zijn.

0
Seesnake
Seesnake
2 jaren geleden

Dat is het hem net, je weet helemaal niet wat TS gaat plaatsen. 
her eerste dampscherm zou dan ook helemaal geen zin hebben. 

TS heeft het eerste dampscherm nog niet geplaatst, dus zou ie het beter ook niet plaatsen want heeft geen zin en betekent alleen een meerkost indien er na de tweede isolatie nog een dampscherm voorzien wordt. 

Er dient dus niets afgebroken te worden, enkel minder geplaatst.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag