1

Beste opbouw vloerisolatie

Julian
Julian
#Isolatie · 2 jaren geleden

Binnenkort wordt de vloerplaat gegoten in mijn huis die ik aan het verbouwen ben.

Er werd rekening gehouden met 16 cm opbouwhoogte.

Ik maak gebruik van XPS. SpuitPUR is absoluut uit den boze, en gewone platen PUR / PIR laat ik omwille van milieuredenen ook liever links liggen. XPS boven EPS omwillen van de betere druksterkte, en beter bestand tegen vocht. 

Initieel wou ik de leidingen van sanitair en elektriciteit met een uitvullaag van een 3-4 cm betopor uitvullen, en hierop 12 cm XPS. 

Nu heb ik besloten om toch alles in XPS uit te voeren: betere lambda waarde en ik kan alles zelf doen (in tegenstelling tot de betopor wat ik door aannemer zou moeten laten doen). 

Huidig idee is: alle leidingen netjes leggen, eerst een laag 4 cm XPS, op maat gesneden om rond de buizen te werke. Dan de buizen verder uitvullen met EPSmortel zodat deze even komt met de 4cm platen. Hierop komt dan nog eens 12 cm xps, die ik dan gemakkelijk mooi over het hele oppervlak zal kunnen leggen (da's toch het idee).

Nu is mijn vraag: pak ik best platen met tand en groef, of enkel voor de boven-onderlaag tand en groef, voor de andere niet? Een andere vraag is of ik de overgangen tussen de platen moet afplakken?

Ik hoor graag jullie feedback / mening. 

PS: ik ben me er van bewust dat dit arbeidsintensief zal zijn, maar daar heb ik geen probleem mee. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat lijkt mij een goed idee. Ik zou tand en groef nemen vermits er nog heel wat over weg en weer zal worden gelopen en de platen zo beter op hun plaats blijven. Afplakken heeft geen zin.

Je kan het werk al een stuk vergemakkelijken door de leidingen zo veel mogelijk te in rechte lijnen en gegroepeerd te leggen alsook waar mogelijk gewoon vlak tegen de zijwanden der kamers aan.

Maar je spreekt van een opbouwhoogte van 16 cm, je bedoelt dan enkel de hoogte van de isolatie toch ? Daarop dan nog een achttal cm tot bovenkant afgewerkte vloer ? 

Het is dan wel belangrijk dat je de betonplaat zo vlak mogelijk laat leggen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag