Beste opbouw vloerisolatie
Binnenkort wordt de vloerplaat gegoten in mijn huis die ik aan het verbouwen ben.
Er werd rekening gehouden met 16 cm opbouwhoogte.
Ik maak gebruik van XPS. SpuitPUR is absoluut uit den boze, en gewone platen PUR / PIR laat ik omwille van milieuredenen ook liever links liggen. XPS boven EPS omwillen van de betere druksterkte, en beter bestand tegen vocht.
Initieel wou ik de leidingen van sanitair en elektriciteit met een uitvullaag van een 3-4 cm betopor uitvullen, en hierop 12 cm XPS.
Nu heb ik besloten om toch alles in XPS uit te voeren: betere lambda waarde en ik kan alles zelf doen (in tegenstelling tot de betopor wat ik door aannemer zou moeten laten doen).
Huidig idee is: alle leidingen netjes leggen, eerst een laag 4 cm XPS, op maat gesneden om rond de buizen te werke. Dan de buizen verder uitvullen met EPSmortel zodat deze even komt met de 4cm platen. Hierop komt dan nog eens 12 cm xps, die ik dan gemakkelijk mooi over het hele oppervlak zal kunnen leggen (da's toch het idee).
Nu is mijn vraag: pak ik best platen met tand en groef, of enkel voor de boven-onderlaag tand en groef, voor de andere niet? Een andere vraag is of ik de overgangen tussen de platen moet afplakken?
Ik hoor graag jullie feedback / mening.
PS: ik ben me er van bewust dat dit arbeidsintensief zal zijn, maar daar heb ik geen probleem mee.