Een bestaande put die geplaatst is en die je terug wil lichten zal alleen kunnen met zeer zware hijsmachines. Je moet niet alleen die put tillen maar ook nog eens het zuigend effect van het grondwater verbreken. 
BEste oplossing is meestal het liquideren( stukslaan) van de put  en een nieuwe put plaatsen. 
Echter , er zijn firma's die de aanzuiging van het water kunnen verbreken door middel van ploftechnieken maar de kosten hiervan is niet in verhouding met opnieuw te beginnen. Ploffen is onder zeer hoge druk lucht in de bodem te persen zo dat het water contact met de put wordt verbroken.
Wat ik me wel afvraag. Bij het plaatsen van een regenput of septische put hoort het tot goed vakmanschap om deze te gedeeltelijk te vullen. Waarom heeft de plaatser dit niet gedaan ? 
Hij is eigenlijk in gebreke gebleven voor een goede uitvoering en voor de berekening van wat het minimaal gewicht van put + water moet zijn om tegen de grondwaterdruk in te gaan.
Ik zou dus zeker eens horen wat de verantwoordelijke hiervan zegt want nu zelf je aansluitingen aanpassen en een deel verlies lijden is niet de bedoeling als de werken zijn uitgevoerd door derden. Het is nog geen 2 maand geleden uitgevoerd.