Denk nog even verder na Charel, die putten moeten zoals jij en ik voldoen aan de wet van archimedes en daar speelt de vorm gene rol. Dus stop maar even met uit de hoogte en pedant te doen.
En geef hier de vorm waarbij zo'n plastiek vorm NIET naar boven komt.
Ik hoop dat je mijn argumentatie niet pedant gaat vinden of er de spot mee gaat drijven, maar ik wil er toch even op wijzen dat de wet van Archimedes gaat over een object dat vrij is ondergedompeld in een vloeistof of gas en dat het verder door geen enkel ander materiaal wordt gehinderd of afgeremd.
Hier is dat een niet te vergelijken situatie. Hier is het object omkneld door aarde en komt de opstuwende kracht van onderuit door opstijgend grondwater.
Hoe vaster die omringende aarde is aangedrukt rondom dat object, hoe meer die weerstand kan bieden aan die opstuwende kracht. Vandaar dat putten die al jaren in de grond zitten veel minder kans tot opdrijven hebben dan putten die nog in vers omgewoelde aarde zitten. Het is dus de weerstand van de omringende aarde die van groot belang is.
En de weerstand die de aarde op de putzijdes veroorzaakt kan je, naast het verdichten van die aarde, ook sterk verhogen door de putzijdes minder glad en vooral minder verticaal rechtlijnig te maken zodat die minder vlot omhoog kan schuiven. (een gladde rechte schup kan je ook gemakkelijker in de grond duwen dan een vervormde en verroeste)
Dat wil daarom niet zeggen dat een kunststof put niet kan omhooggedrukt worden. Vanzelfsprekend kan dat ook indien vers ingegraven en leeg. Ik wil enkel aantonen dat het riscico bij zo'n put niet persé groter is dan bij een betonnen put.
Een betonnen put heeft zijn gewicht mee om dat te helpen voorkomen zoals een kunststofput zijn vorm meeheeft.