22

Regenwaterput komt omhoog

Biolizard1
Biolizard1
#Voorbereidende werken · 2 jaren geleden

Beste,

Begin december werd een regenwaterput geplaatst van 20.000L. Deze werd niet gevuld met water. De regenwaterput bleef altijd goed steken en kwam niet omhoog. Echter dit weekend merkten we op dat deze omhoog kwam, vermoedelijk door het stijgende grondwater door de regen van de afgelopen weken.

We zijn deze regenwaterput ASAP aan het vullen met water. Zou deze na vullen nog kunnen zakken? Of is dit niet meer mogelijk? Of wordt dit opnieuw terug uitgraven en inplanten?

Bedankt voor jullie advies.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

@kas,

Ik heb geprobeerd om u te doen inzien dat uw wet van Archimedes hier niet van toepassing is. Je kan dit gewoon aannemen of je kan hardnekkig via allerlei bochten zoals vloeibare aarde (?) uw heilige gelijk alsnog proberen te halen. Het zal me verder geen zorg wezen.

Maar je moet daarom nu niet doen alsof ik het opdrijven van lege putten zou ontkennen hé. Eerlijk blijven aub !

Enfin, hier stopt het voor mij.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Eindelijk 

Want sla eender welk werk na over plaatsingsvoorschriften van putten en of ze nu uit beton of plastiek zijn zal me worst wezen. 

Elke plaatser, aannemer, leverancier, deskundige geeft door dat putten bij plaatsing het risico lopen om naar boven te komen bij fluctuatie  van de grondwaterstand. Of met andere woorden als de grondwaterdruk hoger is dan het eigen gewicht van de put + inhoud. Tuurlijk dat de wrijvingsweerstand een rol kan spelen, net zoals dat de zwaartekracht in de formule van toepassing is want ge kunt niet ontkennen dat de zwaartekracht aan de polen verschillend is dan deze aan de evenaar. 

Daarom dat ik van het begin heb gezegd en omdat jij toch maar halvelings leest wat er geschreven wordt als er onder kas staat: 

Waarom heeft de aannemer die 2 maand geleden niet gevuld

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag