Geluid/lawaai waar niemand iets aan kan doen
Ik ben zelf eigenaar van een appartement (X) dat ik verhuur in Kortrijk. Het appartement (Y) daaronder heeft een andere eigenaar en wordt ook verhuurd.
De vloer/het plafond dat tussen beide appartementen zit, is niet massief, maar bestaat uit een houten draagstructuur die vaak kraakt wanneer er in mijn appartement gestapt wordt. Dat gekraak wordt niet veroorzaakt door hoe hard of zacht iemand stapt, maar eerder door de verplaatsing van het gewicht. Dit is eigen aan het pand (want al oud, maar wel met gerenoveerde delen).
De nieuwe huurders van appartement Y klagen nu over dat lawaai/gekraak uit appartement X; ook al leven de huurders van appartement X gewoon op een normale manier, stappen op een normale manier. Ze houden er geen feestjes, springen niet, lopen niet rond,... Maar stappen van bijvoorbeeld de keuken naar de living veroorzaakt geluid in zowel appartement X als in appartement Y.
De huurders van appartement Y hebben al meermaals uitleg gekregen over de oorzaak, de situatie, maar ze blijven klagen, omdat ze bijvoorbeeld overdag niet kunnen slapen.
Mijn huurders vragen niét meer te bewegen is uiteraard geen oplossing. Een mogelijke oplossing die in het verleden wel al werd aangeraden aan vorige eigenaars van appartement Y, is het plaatsen van een vals plafond met geluidsisolatie in appartement Y.
In welke mate ben ik als verhuurder/eigenaar van appartement X daar (ook financieel) voor verantwoordelijk?
Ik ben al een jaar of 8 eigenaar van appartement X; dat gekraak is er altijd al geweest en daar waren de vorige eigenaars (en bewoners) van appartement Y ook telkens van op de hoogte. De huidige eigenaars werden daar, toen ze appartement Y kochten, echter niet van op de hoogte gebracht door de vorige eigenaars.