3

Opening in draagmuur

SR-2023
SR-2023
#Bouwpartners · 2 jaren geleden

Ik wil graag een deuropening maken in een draagmuur. Ik heb vernomen dat je dat met een architect moet doen. Hoe kan je vermijden dat je duizenden euro's kwijt bent voor zo'n kleine ingreep? Iemand tips of aanbevelingen regio Limburg? Ik weet iemand die dat (uiteraard met kennis) wil doen maar zou ik dat risico nemen? 

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Als je zorgt dat de poutrel goed berekend is voor het gebouw te dragen kan je dit zonder plan of architekt doen..

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Eigenlijk mag dat niet. Je maakt ook een te simpele vergelijking of trek een conclusie die er nogal naast zit. Je geeft geen "duizenden euro's uit voor een kleine ingreep. Neen je betaald voor de opleiding/kennis en ervaring van een architect of stabiliteitsing om jou de zekerheid te geven dat wat zij zeggen correct is

Worden alle deurgaten in Belgie dan geregeld via een archi ? Tja we zijn Belgen voor iets hé.

Je kan altijd langs gaan met wat foto's en een degelijke omschrijving bij de bouwvakhandel. GEEN DHZ !!!!. Die mannen weten uit ervaring wel het een en ander. In beton of in staal. Beton zal makkelijker zijn voor u om af te werken. Dus als ge die verantwoordelijkheid zelf wil nemen voor die duizenden euro's dan kan je het zo doen. Maar begin e rnu ook nie aan als ge afkomt dat uw deur 2,5 mtr breed is hé

Breedte van uw deur plus minimaal 2 x 20 cm opleg = min lengte linteel. In princiepe is het ook beter om een betonslof te gieten waarop het voorgespannen linteel gaat rusten. Eingelijk geef je een beetje te weinig info voor een meer gefundeerd antwoord. bvb als je een gat maakt haals op de muur die er tegenover staat. Die kan beginnen knikken.

0
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag