isolatieplaat onder het vochtscherm als droge hechtlaag

8

isolatieplaat onder het vochtscherm als droge hechtlaag

9191
9191
#Dak · 2 jaren geleden

in deze natte tijden zouden we toch graag verder kunnen met de dakwerken. De opbouw van het plat dak is predallen + opstort beton maar deze beton raakt niet droog genoeg om een vochtscherm op te branden, het hecht niet. 

We zouden na wat brainstormen isolatieplaten PIR (3cm) met bitumenlaag op de beton willen leggen vastgemaakt met mechanische bevestiging als droge onderlaag en daarop het bitumen vochtscherm branden. 

En dan daarop verder met isolatie met afschot en bitumen dichting. 

Kan dit ? als we er rekening mee houden dat het vocht langs opzij en langs onder zal wegmoeten. We weten dat dit langer zal duren maar ok. 

bedankt alvast voor jullie opmerkingen. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik ben geen voorstander van dat gedoe met eerst een dunne laag isolatie met mechanische bevestiging. Het lijkt me ook niet nodig.

Een paar droge dagen kunnen normaal volstaan om de onderlaag hechtend vast te kunnen branden. Je moet dan enkel wat langer branden op de ondergrond om deze oppervlakkig te drogen zodat de roofing er kan aankleven.

Je hoeft daarbij ook geen hechting op het volledige dakvlak te hebben, je kan het vastbranden ook spotsgewijze doen.

0
9191
9191
0 2 Bouwer
2 jaren geleden

bedankt voor je reactie, maar enkele droge dagen volstaan blijkbaar niet nu door de koude en vochtige lucht ? 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden
Voor de volledige droging volstaan enkele droge dagen inderdaad niet maar voor het spotsgewijze branden van roofingk hoeft dat ook niet. Met de brander kan je bij elke spot de bovenlaag genoeg drogen om de gesmolten bitumen te laten hechten.
0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden
Wacht Ge hebt een betonplaat gestort op je predallen en deze droogt niet? En nu wil je daar toch isolatie met bitumen willen leggen en branden om toch maar verder te kunnen ? En waar denk je dat het hangwater en aanmaakwater uit je beton naar toe ga trekken ? Verdampen en uitdrogen langs boven kan niet meer want daar zit die isolatie en isolatie die nat wordt verliest zijn isolerend vermogen en dan nog eens een roofing erop gebrand. Ik zou toch maar even wachten . Als je al weet dat 1 cm chape al een droogtijd van 10 dagen vraagt en daar zit 5 keer minder water in dan in beton ....
0
Charel
Charel
2 jaren geleden

@kas,

Die isolatie wordt niet nat en zal dus zijn isolerend vermogen niet verliezen want die ligt bovenop een waterdichte laag roofing met daarbovenop de dakdichting !

En de ganse opbouw met predallen en beton kan net zo goed langs onder als langs boven uitdrogen.

Het kan enkel wat langer duren.

Anderzijds, als men zou moeten wachten tot de opbouw helemaal uitgedroogd is dan kan het (door regen) nog veel langer duren en dat geldt dan ook voor de muren.

Neen, als het enigzins gaat, zo vlug mogelijk dichtleggen.

0
9191
9191
0 2 Bouwer
2 jaren geleden

ik denk dat je gelijk hebt wat de droging betreft, ik heb me laten zeggen dat als ik de ruimte eronder verwarm met warmtekanon het vocht naar beneden gezogen wordt en dit de droogtijd aanzienlijk verkort. Trouwens zijdelings kan het vocht ook nog weg. 

Na nog wat voorlichting denk ik dat ik het vochtscherm toch rechtstreeks op de beton ga leggen maar dan NIET volvlakkig gebrand maar ofwel met spotpunten vastgebrand en de naden gebrand OF losliggend met de naden gebrand en na afwerking belasten met grind OF mechanische bevestiging met de naden gebrand. 

Blijkbaar is dit aangewezen omdat het vocht nog makkelijker wegkan naar de zijkanten. 

Klopt dit ?

0
Charel
Charel
2 jaren geleden
Het kan alle drie waarbij het systeem met gedeeltelijk vast branden veruit het gemakkelijkste en goedkoopste zal zijn. Maar er kunnen andere redenen zijn om bijvoorbeeld met een ballastlaag te werken. Een ballastlaag hoeft niet persé grind te zijn maar kan ook een dakterras zijn of een groendak (daktuin). Of het vocht veel gemakkelijker weg kan bij losse plaatsing betwijfel ik. De droging zal sowieso vooral langs onder gebeuren.
0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden
o ik had gelezen dat op de beton isolatieplaat werd gelegd en daarboven op bitumen
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag