Vochtige gemetselde keldermuren door regeninsijpeling
Ik heb een volledig (met grijze betonblokken) onderkelderd huis gebouwd in 2007 waar ik vochtige muren heb omwille van regeninsijpeling (geen grondwater, is >4m dieper). Er komen zoutkristallen op die vochtplekken en plassen op de gegoten betonnen keldervloer.Zie fotos in bijlage.
Ik weet dat de beste oplossing langs buiten is, maar dat is geen optie.
Nu heb ik nog 2 resterende offertes waartussen ik twijfel.
Zonder afbreuk te doen aan een van beide voorstellen, heeft iemand kennis beide werkwijzen/materialenen/of hoe ze zich met elkaar vergelijken?
Ik wil nu echt de werken laten uitvoeren, maar gezien het toch wel grote bedrag wil ik me natuurlijk goed informeren.
Specificaties van materialen in bijlage.
(VOORSTEL 1)
- Bekuipen van muren met Thoroseal WR. Werkwijze: 1. Reinigen/bevochtigen van muren. 2. Aanbrengen van schraaplaag. (dikte ± 2mm) 3. Aanbrengen van 2de laag. (dikte ± 1cm) 4. Eindlaag afwerken d.m.v. schuurspons.
- Plaatsen van een kimnaad met thoroseal WR. Inclusief boucharderen van de betonplaat
- Plaatsen van elastische cementcoating Thoroseal FX110
op de bekuiping. (kleur gebroken wit) Werkwijze: 1. Licht bevochtigen van ondergrond. 2. Aanbrengen van 1ste laag. (dikte ± 1mm) 3. Aanbregen van 2de laag. (dikte ± 1mm)
(VOORSTEL 2)
Met de materialen TM Lanko in bijlage.- Kiem aanbrengen parex 735.
- Kiesol aanbrengen (zoutbinder).
- 2 lagen parex 221 aanbrengen 1 cm dik, totaal 2cm.
Onderste meter word 2.5 cm dik geplaatst.
In mortel worden ook zoutwerende middelen gemengd.