15

BTW 6%: wanneer

De Rock
De Rock
#Budget · 2 jaren geleden

Als het gebouw ouder is dan 10 jaar is er 6% van kracht (niet op alle facturen).

Vraag: vanaf wanneer rekent men: wanneer men deze betrekt of de voorlopige oplevering? 

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Onroerende voorheffing is geldig in het JAAR van het eerste aanschrijven.

Je argument dat bv november 2013 als startdatum wordt aanzien is niet correct. Startdatum wordt aanzien 2013 en dit gaan de van januari tot en met december van DAT jaar.

Wettelijke bepalingen stiperen heel duidelijk het verschil tussen gebouw en woning. 

Ik ben niet verbaasd dat je de drang hebt om één of t ander te corrigeren, het is opvallend dat je dit selectief toepast maar niet  kunt verdragen dat anderen dit bij jou doen. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Kas, ik heb het helemaal niet over de onroerende voorheffing, dat was net hetgeen waarop ik jou heb moeten verbeteren.

Voor de zoveelste en hopelijk laatste keer: Het aanvangsjaar wordt bepaald door de datum van eerste ingebruikstelling.

En voor alle duidelijkheid is het dan gans dat jaar dat meetelt. Maar dat had ik al een paar keer vermeld. Staat zelfs in het getoonde citaat.

Duidelijk ? Kunnen we er dan nu over ophouden ?

0
kas
kas
2 jaren geleden

Charel , ik heb het helemaal niet over ingebruikstelling want daar moet ik jouw in verbeteren. Je kunt een ingebruikstelling niet altijd aantonen door domicilie, facturen maar wel door  eerste maal verschuldigde onroerende voorheffing . 

En dat wil je maar niet begrijpen.

Dus voor de zoveelste en hopelijk laatste keer. Het aanvangsjaar wordt juridisch aangetoond door de datum van de eerste verschuldigde onroerende voorheffing .

En dat is inderdaad voor het ganse jaar van eerste verschuldiging dat dit geldt.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik stel voor om alles nog eens goed te herlezen.

Ik blijf in ieder geval niet meer meedraaien in steeds weer hetzelfde kringetje. Alles is tot vervelens toe reeds gezegd.

Wat mij betreft mag dit topic dan ook gesloten worden.

0
kas
kas
2 jaren geleden

hahaha

typisch

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een onroerend goed. Ze verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag