Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

23

Condens binnenkant ruit

Samm
Samm
#Ramen en deuren · 2 jaren geleden

Sinds een paar maanden zitten er nieuw ramen in het huis.

's Morgens bij koud weer merk ik op de 2 ruiten en op het schuifraam, condens. Dit situeert zich langs de onderkant op het glas en deels op de zijkanten ervan. Bij het schuifraam is er meer condens, ook op het onderste deel v.h. kozijn.

De raaminstalleur zegt dat dit normaal is, maar daar geloof ik geen knars van. Ik ben het beu om elke morgen dit vocht weg te nemen met een doek.

Iemand een idee van de reden van deze condensatie? Of wat er aan te doen?

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
2 jaren geleden

Doet het zich alleen 's ochtends voor en is dat alleen als er nog geen personen aanwezig zijn ?

Zet je 's nachts de thermostaat lager ?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Misschien beetje meer verwarmen... ondanks de hoge energie prijzen.;

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste

De ramen worden nochtans 1x 's morgens en 1x tijdens de namiddag voor 10 minuten volledig opengezet.

Is dit onvoldoende om te verluchten?

Dit is prima en volledig in lijn met wat iedereen die beroepsmatig actief is in de bouwfysica u ook zal aanraden. 

Als dat voldoende zou zijn, dan begrijp ik niet waarom die ventilatierichtlijnen er zijn gekomen. Ik schat dat hierbij in orde van grootte misschien wel 100 maal zoveel luchtverversing vereist is dan je met twee maal 10 minuten kunt bekomen. En duizend maal meer dan hetzelfde bij windstil weer.
0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik voel weer een eindeloze discussie aankomen.

0
Samm
Samm
0 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Condens aan de binnenkant van je ramen wijst op een vochtprobleem. Om te verluchten is 2 x 15 minuten per dag normaal voldoende. Als het een klein beetje condens is, is het normaal niet zo erg.

Welk soort ramen heb je laten plaatsen?  Ramen in PVC

0
Samm
Samm
0 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Ramen in PVC

0
Samm
Samm
0 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik voel weer een eindeloze discussie aankomen.

Aan Patricio :

Wat is uw mening dan wel?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Kijk, wat jij aan de hand hebt is een heel normaal verschijnsel. Lucht kan een bepaalde hoeveelheid waterdamp bevatten. Hoe hoger de temperatuur van die lucht hoe meer waterdamp er in kan. Zo werd onze wereld geschapen :-) ondanks het feit dat veel mensen dat niet meer accepteren. 

Als er dus een bepaalde hoeveelheid waterdamp in jouw woning zit en de temperatuur zo ver daalt dat deze waterdamp er niet meer in kan, de lagere temperatuur van jouw vensterglas bv krijg je condens op die locatie. Moeilijker dan dat is het niet.

Hoe los je dat nu op? 

1) De luchtvochtigheid in jouw woning naar beneden halen
of 
2) De oppervlaktetemperatuur van dat glas omhoog halen
of 
3) Allebei 

Hoe je dat doet speelt geen rol, maar je begrijpt wel dat behalve verluchten er niet veel oplossingen zijn die je bankrekening niet gaan ruïneren. Vandaar dat dit onderwerp ook telkens zoveel discussies losmaakt.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste

De ramen worden nochtans 1x 's morgens en 1x tijdens de namiddag voor 10 minuten volledig opengezet.

Is dit onvoldoende om te verluchten?

Dit is prima en volledig in lijn met wat iedereen die beroepsmatig actief is in de bouwfysica u ook zal aanraden. 

Als dat voldoende zou zijn, dan begrijp ik niet waarom die ventilatierichtlijnen er zijn gekomen. Ik schat dat hierbij in orde van grootte misschien wel 100 maal zoveel luchtverversing vereist is dan je met twee maal 10 minuten kunt bekomen. En duizend maal meer dan hetzelfde bij windstil weer.

Omdat de ventilatierichtlijnen daar helemaal niets mee te maken hebben. 
dat is een vrij recente verplichting door Europa om minder CO2 uitstoot te hebben. 
huizen zijn al eeuwen zonder ventilatie en zonder problemen. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Uw mening is dus dat ventilatie helemaal niet nodig is voor de gezondheid van de bewoners en die van de woning op zich ?

Want volgens jou is ventilatie ons dus enkel maar opgelegd door Europa om minder Co2 uitstoot te hebben ?

Zulke gedachtengang begrijp ik inderdaad niet.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Jouw ultieme gids voor nieuwe ramen: materialen, soorten en prijzen

Jouw ultieme gids voor nieuwe ramen: materialen, soorten en prijzen

Welke ramen kies je best? Hoe vergelijk je de soorten, materialen en prijzen? We maken je wegwijs in alles wat je moet weten over ramen.

Lees meer

Tom vond oplossing om zijn huis te koelen: 6 graden minder voor slechts honderden euro’s

Tom vond oplossing om zijn huis te koelen: 6 graden minder voor slechts honderden euro’s

Aan de ramen op het oosten had Tom geen ingewerkte screens. Hij vond een goedkope oplossing om hier de hitte te weren: screens met zuignappen.

Lees meer

Wat kost een platdakvenster?

Wat kost een platdakvenster?

Een donkere ruimte onder een plat dak? Al aan een platdakvenster gedacht, met of zonder koepel? Fakro bekijkt met ons de mogelijkheden en prijzen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag