Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

23

Condens binnenkant ruit

Samm
Samm
#Ramen en deuren · 2 jaren geleden

Sinds een paar maanden zitten er nieuw ramen in het huis.

's Morgens bij koud weer merk ik op de 2 ruiten en op het schuifraam, condens. Dit situeert zich langs de onderkant op het glas en deels op de zijkanten ervan. Bij het schuifraam is er meer condens, ook op het onderste deel v.h. kozijn.

De raaminstalleur zegt dat dit normaal is, maar daar geloof ik geen knars van. Ik ben het beu om elke morgen dit vocht weg te nemen met een doek.

Iemand een idee van de reden van deze condensatie? Of wat er aan te doen?

Alle reacties

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Uw mening is dus dat ventilatie helemaal niet nodig is voor de gezondheid van de bewoners en die van de woning op zich ?

Want volgens jou is ventilatie ons dus enkel maar opgelegd door Europa om minder Co2 uitstoot te hebben ?

Zulke gedachtengang begrijp ik inderdaad niet.

De opgelegde ventilatie is er idd gekomen omdat CO2 uitstoot moest verminderen door Europa en om daaraan te beantwoorden is beslist om luchtdichter te bouwen. Ventilatie was dan nodig om het te compenseren.

die tientallen miljoenen huizen zonder ventilatie: zijn al die bewoners mss doodgedaan de dag nadat ze de woning betrokken ofzo??

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je mag de zaken niet omkeren.

Eerst is er de noodzaak en de wijsheid gekomen om de huizen beter te isoleren om te besparen op energiekosten. Vervolgens was de tweede stap om de woning minder tochtig en dus comfortabeler te maken door beter schrijnwerk en bijgevolg een betere luchtdichting.

En dan pas is de noodzaak ontstaan om dan ook beter te ventileren. Dat was nodig om de binnenlucht gezond te houden en overtollige schadelijke stoffen samen met het onvermijdelijke leefvocht af te voeren.

Een gebrek aan die noodzakelijke ventilatie valt het meest op door condensatie en schimmelvorming maar dat is in feite slechts iets als een kanarie in de koolmijn; een indicatie dat de binnenlucht niet optimaal is doordat ze te weinig wordt ververst.

Maar ik begrijp je hoor: ventilatie is niet nodig want er zijn tientallen miljoenen huizen en hutjes waar dat ook niet is voorzien en men toch "gezonde" binnenlucht heeft. Maar dan moet je er de andere primitieve eigenschappen van die verblijven ook bijnemen.

Ik blijf toch maar lekker in mijn goed geïsoleerde , luchtdicht gemaakte en geventileerde woning zitten. 

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je mag de zaken niet omkeren.

Eerst is er de noodzaak en de wijsheid gekomen om de huizen beter te isoleren om te besparen op energiekosten. Vervolgens was de tweede stap om de woning minder tochtig en dus comfortabeler te maken door beter schrijnwerk en bijgevolg een betere luchtdichting.

En dan pas is de noodzaak ontstaan om dan ook beter te ventileren. Dat was nodig om de binnenlucht gezond te houden en overtollige schadelijke stoffen samen met het onvermijdelijke leefvocht af te voeren.

Een gebrek aan die noodzakelijke ventilatie valt het meest op door condensatie en schimmelvorming maar dat is in feite slechts iets als een kanarie in de koolmijn; een indicatie dat de binnenlucht niet optimaal is doordat ze te weinig wordt ververst.

Maar ik begrijp je hoor: ventilatie is niet nodig want er zijn tientallen miljoenen huizen en hutjes waar dat ook niet is voorzien en men toch "gezonde" binnenlucht heeft. Maar dan moet je er de andere primitieve eigenschappen van die verblijven ook bijnemen.

Ik blijf toch maar lekker in mijn goed geïsoleerde , luchtdicht gemaakte en geventileerde woning zitten. 

ik ben niet de feiten aan het omdraaien, maar jij.

En jij bent geen ventilatieverslaggever, wij wel.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe onderhoud je je raamprofielen?

Hoe onderhoud je je raamprofielen?

Benieuwd welk type raamprofiel het makkelijkst te onderhouden is? We zetten de onderhoudsvereisten van pvc, hout en aluminium voor je op een rij.

Lees meer

Driedubbel glas in je ramen voor optimale isolatie en meer wooncomfort

Driedubbel glas in je ramen voor optimale isolatie en meer wooncomfort

Je woning energiezuinig maken en je wooncomfort verhogen met driedubbel glas in je ramen? Ontdek meer over de voor- en nadelen, de prijs en premies.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vermijd oververhitting in huis. Ontdek hoe je met de tips van lichtexpert Joël Sels de warmte buiten en het licht binnen houdt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag