Je mag de zaken niet omkeren.
Eerst is er de noodzaak en de wijsheid gekomen om de huizen beter te isoleren om te besparen op energiekosten. Vervolgens was de tweede stap om de woning minder tochtig en dus comfortabeler te maken door beter schrijnwerk en bijgevolg een betere luchtdichting.
En dan pas is de noodzaak ontstaan om dan ook beter te ventileren. Dat was nodig om de binnenlucht gezond te houden en overtollige schadelijke stoffen samen met het onvermijdelijke leefvocht af te voeren.
Een gebrek aan die noodzakelijke ventilatie valt het meest op door condensatie en schimmelvorming maar dat is in feite slechts iets als een kanarie in de koolmijn; een indicatie dat de binnenlucht niet optimaal is doordat ze te weinig wordt ververst.
Maar ik begrijp je hoor: ventilatie is niet nodig want er zijn tientallen miljoenen huizen en hutjes waar dat ook niet is voorzien en men toch "gezonde" binnenlucht heeft. Maar dan moet je er de andere primitieve eigenschappen van die verblijven ook bijnemen.
Ik blijf toch maar lekker in mijn goed geïsoleerde , luchtdicht gemaakte en geventileerde woning zitten.