Roofing (?) in de muur veroorzaakt scheuren

21

Roofing (?) in de muur veroorzaakt scheuren

indravc
indravc
#Muren · 2 jaren geleden

Dag iedereen,

Laat ik beginnen met te benadrukken dat ik een complete leek ben. Hopelijk heb ik de juiste rubriek gekozen.

Ik heb net mijn eerste appartement gekocht (op 2e verdiep in appartementsgebouw met 10 appartementen) en er moeten wat verbouwingswerken aan gebeuren. Ik leer dus héél traag, stapje-voor-stapje bij. Maar bij deze situatie weet ik niet waar te zoeken/starten omdat ik de situatie nog niet goed snap.

Ik probeer zoveel mogelijk relevante informatie te geven, maar stel zeker vragen.

In de grote slaapkamer kwam ik scheuren tegen. Bij het weghalen van de bezetting/bepleistering zagen we dat er blijkbaar roofing(?) uitsteekt en zo de pleister bol heeft getrokken (zie bijlagen).

- Aan de andere kant van de muur, bevindt zich het volgende appartementsgebouw

- De slaapkamer muur "loopt door" naar buiten, naar het terras, waar de muur de scheiding vormt tussen mijn terras en het volgende gebouw

- Door de scheur/achter de roofing voel ik een lichte bries waaien

- Dezelfde situatie tref ik aan in de andere hoek van de kamer (aan dezelfde muur), maar hier ligt het materiaal mooi vlak en werd de bepleistering niet bolgetrokken (zie foto's van de opengemaakte muur).

- De slaapkamer heeft altijd enkel glas gehad, met houten profielen (dus ik zou willen denken dat de temperatuurverschillen niet zullen geholpen hebben).

- De muur zowel binnen als buiten is kurkdroog en geen direct merkbare vochtschade (volgens 3 vakmensen).

- Er hebben momenteel een 3-tal vakmensen naar gekeken, maar dit waren mensen van de elektriciteit, ramen en loodgieter, dus niet specifiek voor dit probleem.

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is? Watvoor constructie ze hier hebben toegepast en hoe ik dit het beste aanpak?

EDIT

Ik heb het plan van de slaapkamer + terras toegevoegd om het iets duidelijker te maken.

1 = de buitenkast op het terras (dat aanpaalt aan het terras of het gebouw ernaast)

2 = de roofing die echt scheef staat en de bepleistering bol heeft geduwd (en doen scheuren)

3 = de andere hoek van de kamer waar er ook roofing zit, maar die nog netjes plat ligt

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84220/img5725-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=606eef691ffaf844d938957145f31b5chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84220/img5729-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0457adde785e59f1b8a73e5c4fce0939https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84220/img5731-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8486383f3e0630dfed982ec5985520b6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84220/img5734-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d05174938b15bb6ba7f388026738326ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84220/img5737-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0e8d3dd43da190f57fc80db6c4040fe7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84220/luitenant-lippenslaan-reno---slaapkamer.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dc3b85363cdbaf68af65666e2c6998c5

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Als het niet vochtig of nat is, heeft de roofing zijn werk gedaan.

Gewoon overbezetten..

0
indravc
indravc
0 9 Verbouwer
2 jaren geleden

Dat is zeker al fijn nieuws om te horen. Want ik vermoed dat je bedoelt: de roofing houdt vocht tegen? Ik ben een complete leek. 

Ik heb ondertussen zoveel mogelijk online opzoekingswerk proberen te doen, en bij de vage zoektermen 'Muur roofing' kwam ik terecht bij pagina's die het hadden over opstijgend vocht en ander vocht tegen te houden. Dus vandaar dat ik dan gok dat je dat bedoelt.

Mag ik dan nog een aantal andere vragen stellen:

- Waarom hebben ze dat ook in de andere hoek van de kamer gedaan? Of: wanneer gebruiken ze deze methode?

- En hoe krijg ik die roofing terug vlak tegen de muur om opnieuw te bzetten?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit gezien dat men roofing op die plaats en op die wijze in de muur verwerkte. Het lijkt alsof men bang was dat de ene muur anders vocht zou kunnen doorgeven aan de andere.

Mogelijk gaat het om een muur die er eerst niet stond en er later is tussengezet want door die roofing heeft die geen binding met de andere muur. Kan het zijn dat het oorspronkelijk een ander gebouw was dat later is opgesplitst onder andere door deze muur ?

Het zou interessant kunnen zijn moest je het verdere verloop van die roofingslabben kunnen achterhalen. Gaat de roofing verder over de andere muur of gaat hij verder tussen de aansluiting van de beide muren ? Ik zou dus links en rechts van de roofing wat meer wegkappen om dat te achterhalen. Sowieso zou je de opgebolde roofing kunnen opensnijden om hem terug sluitend vast te branden (lijmen) aan de achterliggende muur. Of gewoon wegsnijden indien duidelijk is dat die daar geen nut (meer) heeft.

Het kan ook zijn dat die muur er stond voor jouw appartement er tegenaan gebouwd is en dat die roofing een restant is van de tijdelijke afdichting van wat toen een wachtgevel was. In dat geval kan je die roofing gewoon wegsnijden en de boel terug bepleisteren.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik heb dat in een spouwmuur wel al vaker gezien. 
ik zou roofing afsnijden en de naad aftapen met specifieke luchtdichtheidstape. 

Luchtlekken zijn niet alleen energievreters, ze geven ook een sterk discomfort. 
in praktijk zorgt de bepleistering voor luchtdichtheid maar in deze zou ik toch aftapen en dan opnieuw pleisteren. 

0
indravc
indravc
0 9 Verbouwer
2 jaren geleden

Eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit gezien dat men roofing op die plaats en op die wijze in de muur verwerkte. Het lijkt alsof men bang was dat de ene muur anders vocht zou kunnen doorgeven aan de andere.

Mogelijk gaat het om een muur die er eerst niet stond en er later is tussengezet want door die roofing heeft die geen binding met de andere muur. Kan het zijn dat het oorspronkelijk een ander gebouw was dat later is opgesplitst onder andere door deze muur ?

Het zou interessant kunnen zijn moest je het verdere verloop van die roofingslabben kunnen achterhalen. Gaat de roofing verder over de andere muur of gaat hij verder tussen de aansluiting van de beide muren ? Ik zou dus links en rechts van de roofing wat meer wegkappen om dat te achterhalen. Sowieso zou je de opgebolde roofing kunnen opensnijden om hem terug sluitend vast te branden (lijmen) aan de achterliggende muur. Of gewoon wegsnijden indien duidelijk is dat die daar geen nut (meer) heeft.

Het kan ook zijn dat die muur er stond voor jouw appartement er tegenaan gebouwd is en dat die roofing een restant is van de tijdelijke afdichting van wat toen een wachtgevel was. In dat geval kan je die roofing gewoon wegsnijden en de boel terug bepleisteren.

Eerst en vooral dank je voor je reactie! Het doorgeven van vocht: ik ken er niet veel van, dus neem het me niet kwalijk als ik iets onlogisch zeg, maar ik snap waarom ze dat aan de kant van de buitenmuur zouden doen, alleen begrijp ik niet waarom ze het in de andere hoek van de kamer ook zo hebben gedaan?

"Mijn" appartementsgebouw is niet opgesplitst. Ik zou eventueel eens kunnen uitzoeken wanneer het gebouw ernaast werd gebouwd en/of het ooit vervangen is geweest.

Ik ga dit weekend terug naar het appartement en ga de buitenkast verder afbreken om buiten in de hoek te kunnen kijken. Misschien zie ik iets.

Ik heb het plan van de slaapkamer + terras toegevoegd om het iets duidelijker te maken.

1 = de buitenkast op het terras (dat aanpaalt aan het terras of het gebouw ernaast)

2 = de roofing die echt scheef staat en de bepleistering bol heeft geduwd (en doen scheuren)

3 = de andere hoek van de kamer waar er ook roofing zit, maar die nog netjes plat ligt

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84377/luitenant-lippenslaan-reno---slaapkamer.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b1f1fa197cfc159bbb6b78d6103a4761
0
indravc
indravc
0 9 Verbouwer
2 jaren geleden

Ik heb dat in een spouwmuur wel al vaker gezien. 
ik zou roofing afsnijden en de naad aftapen met specifieke luchtdichtheidstape. 

Luchtlekken zijn niet alleen energievreters, ze geven ook een sterk discomfort. 
in praktijk zorgt de bepleistering voor luchtdichtheid maar in deze zou ik toch aftapen en dan opnieuw pleisteren. 

Bedankt voor je reactie! Bij mij "leken-opzoekwerk" vond ik ook enkel info over roofing + spuwwuren (en daken natuurlijk ;) ).

0
indravc
indravc
0 9 Verbouwer
2 jaren geleden

(verkeerd gedrukt, kan precies niet verwijderen? :D )

0
indravc
indravc
0 9 Verbouwer
2 jaren geleden

Hi Charel, ik ben vandaag teruggegaan en heb geprobeerd de kast verder af te breken, het is nog niet volledig gelukt helaas. Heb geprobeerd extra foto's te nemen van de hoek achter de kast. Was niet makkelijk en ze zijn dus niet super helder/duidelijk vrees ik, maar je ziet wel dat er grote stukken (mortel?) missen.

Ondertussen heb ik wel de bouwkundige aanvragen opgezocht en het gebouw naast het mijne is in 1960/1961 aangevraagd, mijn gebouw in 1964. Wanneer ze effectief zijn beginnen bouwen, weet ik niet. Maar het kán dus dat die muur toch eerst een wachtgevel was.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84400/32813567215974246407603202345707359064560853n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3a8aa8b982edf987fc019421d9a5612ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84400/32775110313977643110255352264839848076981027n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e8f3c6eeb1cde10e8d79b2574e3767bchttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84400/3284416457052002544170114268886821070536359n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0358358f6997500e4dbf59e8dee49613https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84400/32819904812762583562577903169327342521124931n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7a7249a0f61a3ec07a7cb7e63a15e575
0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden
Beste, De verticaal verwerkte roofing zie je in de hoeken van de masterbedroom ter hoogte van de nummering 2 en 3. Merk je ook iets in de hoek van de storageroom bij nummering 3 ? Misschien daar ook eens wat pleister weghalen ter controle ?
0
indravc
indravc
0 9 Verbouwer
2 jaren geleden
Beste, De verticaal verwerkte roofing zie je in de hoeken van de masterbedroom ter hoogte van de nummering 2 en 3. Merk je ook iets in de hoek van de storageroom bij nummering 3 ? Misschien daar ook eens wat pleister weghalen ter controle ?
Ik vrees dat ik dat niet ga kunnen controleren. Daar zit sowieso een schacht en wat lijkt ook nog een steunpilaar/balk. Zie foto links
https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84402/luitenantlippenslaan1516.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=36cf8fc3d6369afbaba8ad419ef40680
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Crepi voor jouw gevel: ontdek hier de prijs per vierkante meter

Crepi voor jouw gevel: ontdek hier de prijs per vierkante meter

Wat is de prijs van crepi voor je gevel? Lees alles over de soorten crepi, premies en handige tips om te besparen op je kosten.

Lees meer

Je gevel reinigen: hoe knap je hem weer helemaal op?

Je gevel reinigen: hoe knap je hem weer helemaal op?

Jarenlange blootstelling aan weer en wind doet je gevel geen goed. Met deze technieken kan je je gevel reinigen of opknappen.

Lees meer

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

Ontdek hoe de innovatieve mosgevel van het Nederlandse Respyre jouw woning duurzaam en groen en je omgeving koeler maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag