8

UV - bestendigheid PVC buis

DavidVDW
DavidVDW
#Dak · 2 jaren geleden

Beste,

de motor/ventilator van onze dampkap staat op ons dak in een RVS beschermingbox.

Echter de flexibel van binnen naar buiten (dus de verbinding door het dak naar de motor) zit bovendaks in een PVC bocht diam. 250 (een bocht want de flexibel komt binnen langs de zijkant, niet langs onder).

Ik merk nu dat de PVC bocht sterk aan 't verkleuren is door het UV licht. 

2 vraagjes :

1. kan dit kwaad, er komen voor de rest geen krachten op dus belasting is geen probleem maar ik heb me laten vertellen dat PVC na een tijd "verpulvert" onder UV licht ?

2. indien dit kwaad kan, kan ik de PVC buis beschermen met één of ander product zodat ik het proces van veroudering kan tegengaan ? Dit is voor mij een gemakkelijkere oplossing dan heel het systeem te moeten veranderen om de bocht te veranderen door bv een PE buis.

Alvast bedankt.

David Van De Wiele

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Zulke buizen en goten worden misschien al 50 jaar lang gemaakt en gebruikt als regenafvoer. Vooral bij de grijze pvc zie je na enkele jaren verkleuring maar verpulveren heb ik nog niet gezien.

De wanddikte van zo'n bocht van 250 mm doormeter is dan bovendien nog vele malen dikker dan bij die regenafvoerbuizen.

Ik zie dus geen probleem al kan het geen kwaad en kost het nauwelijks moeite om daar een laagje verf op te zetten.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Men gebruikt soms van die dunwandige pvc en die gaat idd zeer broos worden onder UV licht daar de weekmakers verdampen. 

dus ja, dat kan. (En wij zien vaak dat ze broos zijn geworden en dan lekken)

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Wat ik weet is dat pvc volop voor allerlei doeleinden in de buitenlucht wordt gebruikt.

Denken we maar aan pvc-ramen, pvc dakgoten, pvc regenafvoerbuizen, gevelbekledingen, dakbedekkingen enzovoort.. Moest dat allemaal gaan verpulveren...

Neen, we moeten de Ts hier niet nodeloos ongerust maken met het doembeeld dat die bocht gaat beginnen lekken door het  verpulveren van de pvc.

Gebeurt niet.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Wat ik weet is dat pvc volop voor allerlei doeleinden in de buitenlucht wordt gebruikt.

Denken we maar aan pvc-ramen, pvc dakgoten, pvc regenafvoerbuizen, gevelbekledingen, dakbedekkingen enzovoort.. Moest dat allemaal gaan verpulveren...

Neen, we moeten de Ts hier niet nodeloos ongerust maken met het doembeeld dat die bocht gaat beginnen lekken door het  verpulveren van de pvc.

Gebeurt niet.

Dat is dan het verschil tss iemand die in de praktijk staat en iemand die van achter zijn pc wat dingen vertelt. 
dat die dunwandige pvc verduurt en erg broos wordt (en dan stuk springt) is gewoon geweten onder de vaklui, 

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
2 jaren geleden

Bros worden komt ook door de toegevoegde kalk . Dit werd gedaan om beter te schuiven/glijden in de extrusiemachine .

Zelfs in de grond zonder UV-licht werden de niet-benor gekeurde pvc-buizen bros . Kalk is goedkoop, dus zoveel als mogelijk werd er toegevoegd .

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
2 jaren geleden

@ Seesnake je heb inderdaad pvc en PVC 🤔

0
DavidVDW
DavidVDW
0 3 Verbouwer
2 jaren geleden
Beste, bedankt voor je reactie. Enig idee welke verf ik hiervoor best gebruik ? Er mogen ook geen weekmakers in de verf zitten want anders ben ik verder van huis :-) groeten david
0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
2 jaren geleden

Bij de autobenodigdheiden, grondverf om plastiek te zetten en dan aflakken met een acrylaatverf . Voor kleine hoeveelheden heb je dat in spuitbussen .

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Wat kost een dakgoot?

Wat kost een dakgoot?

Dakgoten vind je in verschillende materialen, met elk hun troeven en nadelen. En uiteraard: een grote impact op de kostprijs. Wat kost dat nu eigenlijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag