6

Hellend dak dubbel geisoleerd

Timwil
Timwil
#Isolatie · 2 jaren geleden

Ik heb een hellend dak waarvan de helft zich bevind op het 1e verdiep en is afgewerkt met hout. De 2e helft bevind zich op het zolderverdiep en was niet afgewerkt. Op de zolder heb ik pirplaten bevestigd op de keepers van 10cm (rd 4,5). Zie foto. Nu wil ik het hele dak vernieuwen tot op de oude keepers met de sarking methode. Dus opbouw nieuw dak: pirplaten 10cm(rd4,5), dan onderdak en dan pannen. Dus op de zolderverdieping gaat het dubbel geisoleerd zijn. Kan dit problemen veroorzaken ivm condens?

Bedankt alvast

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84405/20230217210337-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a91632982f3b2a4de9345862489b2ee6

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden
Eigenaardig. Je laat de oude kepers zitten wat wellicht wil zeggen dat die nog in goede staat zijn. Waarom dan niet de ruimte tussen de kepers (7 cm ?) opvullen met isolatie ? Je hoeft dan toch geen sarkingdak meer te leggen bovenop de kepers ? Weet ook dat in geval je dat wel doet, je de volledige dakhelling verhoogt waardoor je heel wat aanpassingen zult moeten doen aan de goten en de dakranden. Sowieso is een luchtlaag tussen twee isolatielagen steeds te vermijden. Voor zover ik de situatie juist kan inschatten zou ik de pannen en de panlatten weghalen, isoleren tussen de kepers, hierop een onderdak met houtvezelplaten met tengellatten, panlatten en pannen (de oude herbruiken of nieuwe)
0
Timwil
Timwil
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt,

De dakwerker kwam met deze oplossing. Tussen keepers kan je maar 7 cm isoleren en is volgens mij ook duurder...

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Onderschat het verhogen van het dak niet qua kostprijs. Er moeten nogal wat aanpassingen gebeuren.

Zeven cm minerale wol tussen de kepers met daarop een isolerende houtvezelplaat van 2 cm zal volgens mij qua isolatiewaarde niet ver af liggen van die pirplaat van 10 cm waarbij er nog een luchtlaag blijft tussen de kepers. 

Qua geluidsisolatie zal dit ook veel beter zijn.

Vraag ook eens het oordeel en de prijs bij een andere uitvoerder.

0
Timwil
Timwil
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt,

Ik ga nog eens horen bij andere dakwerkers...

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Gemiste kans. 
Een sarkingdak wordt nooit goed uitgevoerd met luchtlekken en ontbrekende isolatie onderaan als gevolg. 

je zou beter de kepers uitdikken met bv extenders en extra platen aanbrengen of cellulose maar zorg voor een bëter dampscherm dan nu want dat trekt op niets. 

0
Timwil
Timwil
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Ok, bedankt voor de info

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag